Teheran, 22/06/2026 - 14:05
Vance: Iran er gået med til at invitere IAEA-inspektører tilbage
Iran afbrød i første omgang kontakten med atomagenturet IAEA efter en krig mellem Iran og Israel i 2025.
Af: /ritzau/
Iran er ifølge USA's vicepræsident, J.D. Vance, gået med til at invitere inspektører fra Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) tilbage til landet.
Det skriver nyhedsbureauet AFP.
- Iranerne har indvilget i at invitere IAEA-inspektørerne tilbage til deres land, siger Vance til journalister i bjergområdet i Bürgenstock i Schweiz, hvor forhandlinger mellem USA og Iran i øjeblikket finder sted.
Vance kalder meldingen for "en vigtig milepæl for det amerikanske folk og det første skridt mod en permanent atomafrustning eller en permanent afslutning af et atomvåbenprogram i Iran".
Den amerikanske vicepræsident har tidligere sagt i et interview med NBC News, at Iran som en del af et forståelsesdokument mellem landene vil tillade inspektioner af landets atomprogram.
- Faktisk er en af de centrale dele af aftalen, at Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA) og USA skal hjælpe Iran med at destruere landets lager af højtberiget uran, og det fremgår meget klart af aftalememorandummet, sagde Vance i sidste uge.
Iran afbrød i første omgang kontakten med FN's Internationale Atomenergiagentur (IAEA) efter en 12 dage lang krig mellem Iran og Israel i juni 2025.
Flere gange siden har der været meldinger om, at IAEA har genoptaget inspektionerne på atomanlæg i landet.
Hverken IAEA eller Iran har endnu kommenteret meldingen fra Vance.
/ritzau/




