København, 14/09/2023 - 07:00
Biografhack: Her er det bedste sæde i salen
Hvor skal du sidde i biografsalen for at få den bedste filmoplevelse? Det svarer to biografdirektører og filmentusiaster på og afslører, hvor de selv sidder.
Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus
Der er nok mange holdninger til, hvad der er det perfekte sæde i biografen.
Men faktum er, at der i alle sale er en objektivt set optimal plads, lyder det fra Sune Lind Thomsen, der er biografdirektør i Gentofte Kino.
- Denne plads skifter fra sal til sal og fra film til film, alt efter om du ser en Woody Allen- eller en Marvel-film.
- Det handler også om størrelsen på biograflærredet, rummets størrelse, lydens rumklang, sædernes nakkehøjde, antallet af sæder per kvadratmeter, samt hvilket lydsystem den enkelte film afvikles i. Og ser du en film i 3D ændrer alt dette sig.
Ifølge Sune Lind Thomsen vælger biografgæster ofte sæder ud fra helt subjektive forhold.
- Er der eksempelvis langt til toilettet, sidder man lidt for sig selv, eller er der mulighed for plads på kysserækken? Ofte hører vi fra gæster, at "her sidder vi jo altid".
Men for at finde salens absolut mest optimale plads, må du altså bruge lidt tid på at teste nogle af sæderne først.
- Jeg selv sidder gerne lidt fremme i salen, første tredjedel bagest. Men det kan variere fra person til person.
- Du skal sidde der, hvor lærredet stort set fylder hele dit udsyn, uden at du skal dreje hovedet. Det må endelig ikke blive til en tenniskamp.
Ifølge biografdirektøren er det mest optimale sæde ofte lidt fremme i salen, hvis man tager landets biografer over en bred kam.
Og det er Michael Berg, der er biografdirektør i Birkerød Bio og direktør i det internationale filmdistributionsselskab United International Pictures, enig i.
- En tommelfingerregel er cirka en tredjedel tilbage i salen for den største wow-effekt. Er salen lang, kan det godt forskyde forholdet lidt.
- Er der eksempelvis tolv rækker, og du sidder på fjerde eller femte, så sidder du godt, siger Michael Berg.
Det er ifølge biografdirektøren tilstrækkeligt tæt på lærredet til en god fordybelse i filmen, men langt nok fra til at hele dit synsfelt fylder lærredet.
- Du skal sigte efter rækken, som svarer til at være i midten for lærredet, og hvor dine øjne også peger mod midten af lærredet i højden.
Ifølge de to biografdirektører er salens dårligste sæde enten bagest i hjørnet eller helt forrest i hjørnet.
Helt forrest på flanken er nemlig mindst optimalt for synet, mens man på de yderste sæder helt bagest ofte kan opleve et lidt mudret lydbillede.
- Men en biograf kan jo ikke leve af den bedste stol, så det er heldigt, at vi alle har de ting, vi godt kan lide, siger Michael Berg.
- Jeg sidder altid i venstre side helt yderst og så en tredjedel tilbage, det man kalder piccolosiden. Det er efter alle mine år i branchen, da det var tæt på udgangen, hvis noget skulle fixes. Det er en vane, og der har jeg det godt, siger han.
Sune Lind Thomsen peger på, at der i dag - ud over de førnævnte - næsten ikke er nogen dårlige pladser.
- Alle kan se hele lærredet, og man risikerer ikke længere at sidde bag en søjle, som var tilfældet i nogle af de helt gamle biografer.
- Og når filmen kører, og den fænger folk i en fyldt sal, så glemmer gæsterne ret hurtigt, om de sidder på første eller niende række, siger han.
/ritzau fokus/