Danske forbrugere bliver i stigende grad ofre for svindel, der udnytter bekymringer om helbredet.
Svindlere lokker med både falske sundhedstjek og lovende kosttilskud. Det fortæller Ulla Malling, som er projektchef for området En tryg digital hverdag hos Forbrugerrådet Tænk.
Ifølge Ulla Malling udnytter svindlerne, at helbred typisk er et privat og følsomt emne. Derfor undlader mange at søge råd hos familie og venner.
- Men det bedste værn mod svindel er at give sig tid og få flere øjne på det, man har modtaget, siger hun.
- Selv om det kan føles privat at skulle tale om annoncer og henvendelser om sundhed, opfordrer vi altså til, at man altid spørger en betroet ven eller et familiemedlem, fordi det kan være svært at gennemskue, om der er tale om svindel.
Svindlere bruger både annoncer og opslag på sociale medier samt phishing gennem mail og sms til at lokke personlige oplysninger fra forbrugere.
Disse oplysninger bliver samlet i databaser, der kan bruges til yderligere svindelforsøg eller sælges videre til andre digitale kriminelle, som kan udnytte dem.
- Det handler om at indsamle så meget viden om os som muligt, så de bedre kan målrette deres svindelkampagner og gøre dem mere overbevisende og troværdige, siger Ulla Malling.
Hun anbefaler, at du altid er ekstra varsom, når du overvejer at klikke på et link fra sociale medier, en mail eller en sms.
- Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at du helt skal lade være med at klikke på links, som du ikke kender, siger hun.
- Tjek altid, hvem der er afsender, og hvem der ønsker dine oplysninger. Dine personlige oplysninger er en eftertragtet valuta, så tænk over, hvem du deler dem med.
Hvis du ser navnet på en virksomhed eller en myndighed, råder hun til, at du selv går ind på den officielle hjemmeside. Du kan også selv kontakte afsenderen.
De seneste år har markant flere danskere oplevet at blive ramt af digital svindel. Det dækker over blandt andet snyd ved handel på nettet, misbrug af betalingskort og svindlere, der narrer ofrene til at overføre penge.
En undersøgelse fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd viser, at seks procent af de adspurgte sidste år svarede, at de havde været udsat for digital svindel.
Det svarer til 274.000 danskere og er en stigning på 45 procent i forhold til året før, hvor tallet var 189.000.
Hvis du vil holde dig opdateret om aktuel svindel, udsender en række myndigheder, virksomheder og ngo'er løbende advarsler i appen Mit Digitale Selvforsvar. Det er Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, der står bag appen.
/ritzau fokus/