København, 11/06/2025 - 08:45
Flest får nyt arbejde via jobannoncer eller netværk
Særligt blandt den yngre del af befolkningen spiller netværket en stor rolle i jagten på et nyt arbejde.
Af: /ritzau/
Jobannoncer og netværk er de mest anvendte metoder til at få et nyt job på det danske arbejdsmarked.
Det viser en arbejdskraftundersøgelse for første kvartal, som er lavet af Danmarks Statistik.
En tredjedel af de 15-64-årige fik deres nye arbejde via en jobannonce, mens en anden tredjedel fik hjælp af deres netværk.
Derudover er der færre, som får et nyt job gennem kommunen, a-kassen eller jobcentret.
Den danske undersøgelse er en del af en europæisk indsats for at belyse befolkningens relation til arbejdsmarkedet.
Undersøgelsen laves efter ensartede principper, så tallene kan sammenlignes på tværs af europæiske landegrænser.
Hvert kvartal opgøres tendenserne ved hjælp af en stikprøve i befolkningen. 72.000 personer deltager årligt i undersøgelsen.
Nyansatte vil være defineret som personer, der har været i deres nuværende stilling i højst et år.
Særligt i den unge del af befolkningen - det vil sige 15-24-årige - spillede netværket en afgørende rolle i jagten på et nyt job.
43 procent af dem brugte denne metode, viser stikprøven.
- Det kan hænge sammen med, at flere i denne aldersgruppe har kontakt til uddannelsesinstitutioner og praktikpladser, og at en større andel arbejder i fritids- eller deltidsjob, som i nogle tilfælde formidles mere uformelt end fuldtidsstillinger, vurderer Danmarks Statistik.
Derudover viser opgørelsen også, at mænd i højere grad angiver netværket som en af de vigtigste veje mod nyt arbejde.
For 34 procent af dem var netværket årsagen, mens det gjaldt for 29 procent af kvinderne.
Til gengæld finder kvinderne oftere et nyt arbejde via jobannoncer, viser tallene.
For 37 procent af kvinderne, der var nyansatte i første kvartal, var en jobannonce hovedåren til det nye arbejde.
Til sammenligning var det samme tilfældet for 27 procent af mændene.
/ritzau/