Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 15/10/2025 - 09:44

Berlingske-ejer og JFM bytter andele og bliver partnere

Norske Amedia bliver medejer af JFM, der samtidig overtager 30 procent af Berlingske Media og indgår alliance.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

To af de største danske mediehuse blander blod og indgår en strategisk alliance.

Berlingske Medias ejer, norske Amedia, overtager 30 procent af aktierne i JFM, som samtidig får 30 procents ejerskab af Berlingske Media. Det skriver Berlingske.

I forbindelse med byttehandlen indgår Berlingske Media og JFM et samarbejde, der foruden krydsejerskabet omfatter en række aftaler de to selskaber imellem samt med Amedia.

Det drejer sig blandt andet om teknologi, nye abonnementsprodukter og et fælles, digitalt annonceselskab.

Planen er at udvikle en dansk version af Amedias digitale abonnementsprodukt i Norge, hvor man får adgang til journalistik fra mere end 100 forskellige nyhedsmedier og som har mere end 400.000 abonnenter i Norge.

Anders Oppdahl, der er koncernchef i Amedia, kalder aftalen for "historisk".

- Samarbejdet er vigtigt og værdifuldt, fordi det sætter de danske aviser bedre i stand til at møde fremtidens udfordringer.

- Dette samarbejde giver simpelthen medierne mulighed for at skabe endnu bedre journalistik, siger han til Berlingske.

Tilsammen er Berlingske Media og JFM i kontakt med 2,5 millioner danskere hver dag.

JFM er i dag ejet af Fynske Medier, Den Sydvestjyske Venstrepresse og Jyske Medier og driver blandt andet JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende og Århus Stiftstidende.

Berlingske Media blev sidste år solgt til Amedia af belgiske DPG. Koncernen udgiver medier som Berlingske, B.T. og Weekendavisen.

Amedia er en fondsejet, norsk mediekoncern, der udgiver mere end 100 aviser i hjemlandet. Selskabet er samtidig medejer af Bonnier News Local, der står bag mere end 80 udgivelser i Sverige.

Samarbejdsaftalen skal godkendes af konkurrencemyndighederne, før den kan træde i kraft.

/ritzau/

TjekDet - faktatjek