05/06/2024 - 10:00
Skal bilen rustbeskyttes? Spørgsmålet deler eksperterne
Her får du eksperternes råd til, hvornår - og hvorvidt - du bør køre bilen hen til en gang rustbeskyttelse.
Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus
Bilen skal gerne stå pæn og ren - og nødigt være dækket af et lag rust på de vitale dele.
Men om du som bilejer skal tage affære for at undgå det rødlige overfladeangreb, er der delte meninger om. Faktisk helt ude i hver sin ende af spektret.
Som fortaler for rustbeskyttelse står bilejernes interesseorganisation, FDM, og Tom Westersø Larsen, som er teknisk konsulent samme sted. Hans råd er at gå i gang med behandlingen så snart som overhovedet muligt.
- Jo tidligere, jo bedre. Det vil sige, at det er langt bedre, at man tager sin nye bil og kører til sit rustbeskyttelsescenter, for så er vedhæftningsevnen bedre. Hvorimod hvis du har kørt lidt ude på vejen, og der er salt og grus og så videre på, så bliver det godt nok renset af, men det er jo ikke sikkert, at man får hver en lille hulrum og kant med.
- Når man producerer en bil i dag, gør man mindre og mindre ud af rustbeskyttelsen, i forhold til hvis vi kigger nogle år tilbage. Så i mange tilfælde er biler - også til en halv million eller mere - rå, så det faktisk er karosseriplader, man kan se under bilen, siger Tom Westersø Larsen.
I Tom Westersø Larsens øjne skal en fabriksny bil altså ideelt set køre sin første tur direkte hen til rustbeskyttelsescenteret.
Spørger man til gengæld Ole Raal, som er faglærer på personvognsmekaniker-uddannelsen på Techcollege i Aalborg, er det skønne, spildte kræfter.
Bilen bør være gearet til vind og vejr, og er den ikke det, er det op til fabrikanten at gøre noget ved det - det er ikke noget, du som forbruger skal bruge tid eller penge på.
- Jeg ville kigge på fabrikantens garantiordning for karosseri og gennemtæring. Jeg ville overlade til fabrikantens produktansvar, siger faglærer Ole Raal.
Gennemtæringsgarantien er for en del bilmærker på 8 år, og for en lang række er den på 12 år. For enkelte mærker er den lavere.
- Vi har tradition i Danmark for at rustbeskytte forholdsvis meget. Det skyldes nok, at vi ligger i et område, hvor det ruster en del. Geografien har en del at sige. På vestkysten er bilerne mere udsatte, siger han.
Det skyldes blandt andet havgus fra Vesterhavet, som giver mere saltholdig fugt i luften - en kombination, som er hård ved stål og jern.
- Men de traditionelle bilfabrikanter har en årelang erfaring med at samle tingene, så de kan holde til klimaet også her i rimelighed. Så kan man måske stille spørgsmålstegn ved nogle af de nyere mærker, siger Ole Raal.
En ting, begge bileksperter kan blive enige om, er, at det er en fordel at holde bilen pæn og ren. Så er hverken metaldelene eller lakken mere udsat end højst nødvendigt.
Hvis du tager en tur i vaskehallen, er der dog en enkelt ting at være opmærksom på, bemærker Tom Westersø Larsen:
- Hvis man ikke har rustbeskyttet bilen, så bør man undervognsspule, når man kører i vaskehal.
- Hvis man har rustbeskyttet sin bil, så skal man ikke undervognsspule, for så spuler man rent faktisk noget af rustbeskyttelsen af, forklarer han.
/ritzau fokus/