18/10/2024 - 10:00
Motivation er en af de største valutaer i din jobsøgning
Du skal både bevæge dig baglæns og forlæns for at få styr på din motivation. Og det kan være afgørende i din jobsøgning.
Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus
"Den allerstørste valuta" i din jobsøgning. Så bombastisk kan det siges.
Ordene kommer fra bestyrelsesformand Morten Ballisager, som arbejder med HR og rekruttering i Konsulenthuset Ballisager og ofte er en del af ansættelsesprocesser, og det, han fremhæver, er din motivation.
- Jeg bliver nogle gange overrasket, når jeg ser, hvor meget virksomhederne betoner det her fænomen: motivation. Man kan næsten tænke, at de er lette at forføre, hvis bare man får skruet godt op for motivationen og får lavet et malerisk billede af, hvor gerne man vil det her, siger Morten Ballisager.
Motivationen kan være rodfæstet i forskellige dele af det job, du er interesseret i.
Det kan eksempelvis være de konkrete opgaver, en virksomhedskultur eller en bestemt branche.
- Der er mange lag i motivationen, man kan adressere, og det ene synes jeg faktisk ikke, er bedre end det andet. Jeg er bare nødt til at høre, at den, der sidder over for mig, rigtig gerne vil det, siger Morten Ballisager og tilføjer:
- Der er vi meget ens, os, der laver ansættelser. Vi kan simpelthen ikke finde på at ansætte nogle, der ikke er småforelskede i jobbet. Sådan er det bare.
Hvis du ikke har din motivation mejslet i granit, kan du lave lidt hjemmearbejde for at finde frem til den. Her handler det om både at bevæge sig baglæns og forlæns, som Morten Ballisager udtrykker det.
Først skal du vende blikket bagud.
- Det handler om at gå tilbage og simpelthen dyrke de dage, hvor man har været mest glad for sit arbejde og finde ud af, hvad det er for nogle situationer, man er i, når man er glad.
- Det skriver du ned. Så kan du lave en top-5 og prøve at se, om der er nogle røde tråde. Hvad er det for nogle arbejdsopgaver, du laver, når du er glad?, foreslår han.
Derefter skal du bevæge dig forlæns. Med det mener Morten Ballisager, at du kan tage fat i arbejdspladsen, kigge på hjemmesiden, og se, hvad der dukker op på Google og LinkedIn.
Prøv at stykke et billede sammen af, hvad det er for en virksomhed.
- Det kan være, man finder ud af, at man har to bekendte, der kender organisationen bedre end en selv. Prøv at snakke lidt med dem og find ud af, hvad der foregår i den virksomhed, der kunne være motiverende for dig, lyder hans råd.
/ritzau fokus/