Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Teheran, 27/06/2026 - 10:17

USA anklages for aftalebrud efter angreb på kystovervågning i Iran

Beskyldninger om brud på våbenhvileaftale fyger frem og tilbage mellem Iran og USA efter angreb i Mellemøsten.

Af: /ritzau/

Irans udenrigsministerium anklager USA for at have begået en "åbenlys overtrædelse" af den våbenhvileaftale, som de to lande har indgået.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Baggrunden er, at USA fredag rettede nye angreb mod Iran.

Ifølge Iran var angrebene rettet mod iransk kystovervågning.

- Disse brutale angreb, som var rettet mod iranske overvågningsfaciliteter ved kysten, er en åbenlys overtrædelse af forståelsespapiret om en afslutning på krigen, skriver Irans udenrigsministerium i en udtalelse.

USA har ikke lagt skjul på, at landet fredag angreb Iran. Men amerikanernes beretning om, hvad der blev ramt, er en smule anderledes end Irans.

Amerikansk militær har således meddelt, at det fredag angreb radarstationer ved den iranske kyst, men også iranske missil- og dronedepoter.

Ifølge USA skete det som et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag.

Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Angrebet på skibet fik fredag USA's vicepræsident, J.D. Vance, til at advare om, at "vold vil blive mødt med vold".

- Iran har underskrevet en aftale om våbenhvile. Vi har overholdt den. Hvis de har indvendinger mod den måde, MoU'en (Memorandum of Understanding, red.) bliver udmøntet på, kan de løfte røret, skrev vicepræsidenten på X.

Iran har svaret igen på USA's angreb med angreb på amerikanske mål i regionen omkring Den Persiske Golf, meddelte Revolutionsgarden natten til lørdag ifølge iransk stats-tv.

/ritzau/

TjekDet - faktatjek