Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 17/11/2024 - 08:00

TV 2-stjerne: Jeg er blevet sat mere på prøve

Magnus Millang slog igennem som satirestjerne, men har de senere år markeret sig med flere store dramatiske roller.

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Magnus Millang er efterhånden blevet et velkendt ansigt i Thomas Vinterbergs universer.

Serien "Familier som vores", som netop nu ruller over skærmen på TV 2, markerer skuespillerens fjerde rolle i mesterinstruktørens portfolio af værker.

- Jeg er blevet sat mere på prøve, end jeg tidligere har været, og det har været enormt fedt, siger han og fortsætter:

- Jeg synes jo, det var enormt sjovt at lave satire-tv og gøre grin med vores samfund, men med alderen har man jo lyst til måske at fortælle nogle dybere historier. Min karriere følger min alder meget godt og de ting, jeg har lyst til at lave. Det er jeg meget taknemmelig over, lyder det fra den 43-årige skuespiller.

Magnus Millang er egentlig oprindeligt uddannet markedsføringsøkonom. Men kort tid efter sin eksamen investerede han i en helt anden fremtid. Han lånte i banken for at realisere og finansiere sin helt egen kortfilm.

Hans talent blev spottet, og han fik lov til at være med til at lave nogle programmer på det hedengangne TV 2 Zulu.

Det var også her, han i 2012 fik sit helt store gennembrud foran kameraet, da han sammen med makkeren Martin Høgsted skabte comedysuccesen "Danish Dynamite".

Sideløbende med komikken er dramatikken kommet til.

Det begyndte i 2011 med en rolle i TV 2's take på thrillerserien "Den som dræber" og to år efter i den første Afdeling Q-film, "Kvinden i buret".

Og så fik han sin første Thomas Vinterberg-rolle i instruktørens 70'er-film "Kollektivet" fra 2016.

To år efter - i 2018 - var han også på rollelisten i Thomas Vinterbergs filmatisering af forliset af den russiske ubåd "Kursk" i Barentshavet i 2020.

Allerede året efter premieren begyndte Thomas Vinterberg at arbejde på "Familier som vores", afslører Magnus Millang.

- Der er mange, der spørger mig: "Hvad siger man, når Thomas ringer og spørger, om du vil være med?". Men her har det været mere glidende, siger han og tilføjer:

- Jeg tror, man altid er lidt sådan: "Åh, hvad går det her nu ud på", siger han med en lille snert af ængstelighed i stemmen.

- Det var tydeligere, da vi lavede "Druk". Min far var alkoholiker og døde af det. "Kan vi virkelig lave en film om, at vi skal drikke hver dag?", tænkte jeg. Men det var ret hurtigt ude igen, siger han.

"Druk" er inspireret af den forhenværende norske psykiater Finn Skårderuds teori om, at mennesket er født med en halv promille for lidt - den halve promille, der afholder en fra at give sig 100 procent.

Dramakomedien blev belønnet med verdens fornemmeste filmpris, Oscaren, i 2021 for Bedste Internationale Film.

Thomas Vinterbergs værker har ofte vakt international opmærksomhed, og "Familier som vores" er ingen undtagelse.

Den havde verdenspremiere på den prestigefyldte internationale filmfestival i Venedig i august.

Magnus Millang kan også selv mærke interessen.

- Der er nogle castings og så videre - men det er også meget langt væk. Los Angeles ligger langt væk og ude af øje, ude af sind, erkender han.

- Der er to ting i det: Jeg er ret glad for det, jeg laver herhjemme. Jeg laver jo også nogle ting selv, som jeg synes, er megafede. Men jeg kunne da godt tænke mig at prøve at finde det projekt i udlandet, som jeg kan se mig selv i.

- Det eventyr har jeg lyst til, samtidig med at det heller ikke må være for længe. Så det kan også være, jeg må acceptere, at det måske bare ikke er noget for mig. Jeg vil gerne have min familie med. Jeg har ikke lyst til at rive pløkkene op og forlade dem.

"Familier som vores" udspiller sig både i Danmark, England, Polen, Rumænien og Frankrig og blev også indspillet i flere europæiske lande.

Magnus Millang var blandt andet i Prag, og her kunne han heldigvis have familien, der består af hustruen Nana Fagerholt og parrets tre sønner, med.

Når de ikke var der, var han heldigvis omgivet af sin filmfamilie.

- Jeg tror, alle fiktionsprojekter har meget godt af, at der kommer en eller anden form for holdånd. Det synes jeg næsten altid, der er, når man er i en produktion. Så bliver man en eller anden form for familie, siger han.

- Det synes jeg, kendetegner processen ved arbejdet mere, end det specifikt lige er Vinterberg. Men når det er sagt, så har det alle dage været særligt og megafedt sammen med Thomas, der også er blevet en nær ven.

Næste afsnit af "Familier som vores" kan ses på TV 2 Play og sendes på TV 2 søndag.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:22

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december om morgenen på DRTV og om aftenen på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

De resterende afsnit kan ses de to følgende søndage på DR1. Alle afsnit er tilgængelige på DRTV fra 28. december.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek