Fra han var ganske ung, befandt Waage Sandø sig i teaterverdenen.
Han begyndte med at sælge slik og chokolade for sine forældre, der drev restauranten og kiosken på Det Ny Teater i København. Der sneg han sig ofte ind i salen for at opleve dramatikken - og kaste blikke på Bodil Kjer, som han fandt underskøn - og det sparkede gang i en inspiration, der kort efter bragte 21-årige Waage Sandø op på scenen selv, hvor han fik sin debut på Folketeatret i "Nøddebo Præstegaard".
60 år senere kan han nu fejre jubilæum på selvsamme teater i København med forestillingen "Kong Lear".
- Jeg er dybest set på toppen af min karriere, når jeg spiller "Kong Lear" og kommer godt fra det. Og det ved jeg, at jeg har gjort, siger den 81-årige skuespiller.
Waage Sandø har fulgt teaterbranchen igennem otte forskellige årtier.
Han ser, at der er en betydelig forskel på, hvordan professionen bliver betragtet nu i forhold til 1960'erne og 1970'erne, hvor han selv brød igennem.
- I dag er det blevet meget mere et arbejde. Vi var jo i langt højere grad bohemer. Vi var ude i nattelivet som skuespillere, fortæller han og fortsætter:
- Spiritus var en stor del af tilværelsen. Det er det jo ikke mere.
- Vi drak mange bajere, vi drak brændevin, og jeg ved ikke hvad. Det var en mere løssluppen tid. I dag er det hele meget strammere, siger Waage Sandø.
Ud over at have været skuespiller har Waage Sandø været leder af både Odense Teater og Folketeatret.
Den periode, han kigger tilbage på med størst taknemmelighed, er fra 1970 til 1975, hvor han var leder af teatret Svalegangen i Aarhus.
- Vi lavede kun teater, som var samfundsrelateret. Vi var på den lille mands side og var kritiske over for autoriteter, fortæller Waage Sandø.
Selv om han var leder, var han i perioden stadig meget aktiv som skuespiller.
Det var her, at han for første og sidste gang oplevede at blive så opslugt af en rolle, at han ikke kunne slippe af med den igen, når han gik fra scenen.
Det var som Billy Jack i musicalen "Teenagerlove".
- Jeg var "dødlækker", og damerne synes, jeg var "dødlækker", siger Waage Sandø, som selv bruger citationstegn.
- Der syntes jeg selv, at jeg var så fed. Det er den eneste gang, at en rolle næsten er løbet af med mig - også som privatperson, siger han.
Forestillingen var ifølge Waage Sandø en stor succes, og der var derfor også godt gang i den, når de turnerede rundt med den i hele landet.
Det tog næsten overhånd, indtil virkeligheden nødvendigvis måtte komme tilbage.
- Heldigvis opdagede jeg, at det var fake. Det var en drøm. Sådan var jeg jo ikke i virkeligheden, erkender han.
Med undtagelse af den ene gang har Waage Sandø altid formået at holde sig selv separat fra sine karakterer.
Skuespilleren skulle dog netop bruge det niveau af selvtillid, da han senere fik rollen som den ikoniske hjerteknuser Don Juan i en forestilling på Odense Teater.
Han mente først selv slet ikke, at han kunne indtage rollen som den forførende charmør, men da det var Bertolt Brechts noget anderledes fortolkning af karakteren, mente instruktøren, at Waage Sandø passede glimrende.
Ikke desto mindre fremkaldte det en del nervøsitet hos den ellers anerkendte skuespiller.
Han ville jo bevise, at det var rimeligt, at han havde fået rollen som Don Juan.
- Så sker der det, at jeg bliver fyldt med luft i maven for at sige det rent ud, fortæller Waage Sandø.
Når stykket skulle afvikles, starter det med en kort scene, før han skulle på. Det var lige tids nok til, at skuespilleren kunne liste sig ud på bagscenen for at lette trykket.
- Der slog jeg en skid. Jeg luftede mig simpelthen, fordi jeg kunne jo ikke gå ind på scenen og føle, at jeg skulle slå en skid. Det gentog sig mere eller mindre hver aften. Det blev måske også et ritual, siger han.
Det var en udmærket løsning på luften i maven for Waage Sandø, der dengang var leder på Odense Teater - lige indtil der en dag var et større møde, hvor fællestillidsmanden for teknikerne rejste sig op under punktet: "Eventuelt".
Et punkt, der ellers ikke var på dagsorden.
- Så sagde han: "Jeg vil bare lige nævne, at teaterchefen jo altså går ud på bagscenen og lufter sig. Der står vores folk ved snorene for at lave sceneskift. De kan altså ikke komme væk derfra", fortæller Waage Sandø, som tilføjer, at tillidsmanden for teknikerne sluttede sin pointe af med:
- "Det, føler vi, er at pisse på vores arbejde".
Teaterchefen mente, at det var et bagholdsangreb på mødet, men havde alligevel overskud til at svare igen med en kæk kommentar:
- "Du mener vel, at det er at skide på jeres arbejde".
Det er mange år siden, og han holder sig i dag kun til skuespilarbejdet.
Her har han nu 60-års jubilæum, når han optræder i hovedrollen med sin egen tekstbearbejdelse af William Shakespeares "Kong Lear".
- Så længe jeg har kræfter til det, bliver jeg ved med skuespil, siger Waage Sandø, der var til en undersøgelse hos sin læge for nylig, som var enig i, at det var den rigtige tilgang:
- Han sagde: "Jeg tror, det er vigtigt for dig, at du bliver ved. Hvis du sætter dig mageligt ned i en stol og ikke laver andet end at drikke kaffe og læse avis, tror jeg meget hurtigt, at du ruster til".
Den 81-årige skuespiller kan ses i titelrollen som "Kong Lear" på Folketeatret i København frem til 6. april.
/ritzau/