København, 22/05/2024 - 10:00
Undgå fælderne og gør en god handel når du køber brugt elcykel
Det kan være både bæredygtigt og budgetvenligt at købe en brugt elcykel, men du skal være opmærksom, hvis det ikke skal ende som en dårlig forretning.
Af: af Bine Madsen, Ritzau Fokus
Tanken om en transportform, der giver motion og frisk luft, men også hjælp til bakkerne, er tillokkende for flere og flere af os, og i dag er der batteri og motor på hver fjerde solgte cykel.
Det betyder, at markedet for brugte elcykler vokser, og står du og mangler en elcykel, kan det være en fordel at kigge i den retning, lyder det fra presseansvarlig hos Cyklistforbundet Jørgen Schlosser.
- En god, ny elcykel koster mange penge, så hvis du finder en god brugt, kan der være en del at spare. Også ud fra et miljømæssigt hensyn giver det mening at købe brugt, siger han.
Det bæredygtige og budgetvenlige bliver også fremhævet af leder af Gazelle Elcykel Testcenter, Tomas Pedersen. Men fordelene holder kun, hvis man er opmærksom på flere ting, understreger han.
- Det er dyrt at få en elcykel repareret og alene det at få udskiftet batteriet kan koste op til 5000 kroner, så man skal virkelig undersøge cyklen grundigt, inden man køber den. Ellers kan besparelsen ende som en udgift, siger han.
Det kan måske lyde uoverskueligt, men ifølge de to cykelkyndige kan du sagtens gøre en god handel, hvis du følger disse fem fif:
1. Gør dit forarbejde: Der er mange elcykler på markedet, og du bør læse op på, hvilke cykler der har den bedste kvalitet. Det er dem, du skal gå efter. En del billige, nye cykler er af tvivlsom kvalitet og vil som brugte altid være en dårlig forretning. Når du har besluttet dig for et eller flere mærker, kan du tage en testtur på en ny cykel hos cykelhandleren, så du ved, hvordan den skal føles.
2. Det, du kan se og mærke: Skab dig et indtryk af cyklens stand. Den skal virke vedligeholdt og ikke have store skrammer på stellet, rust, slidte bremser og gear eller knirkende krankleje. Tag fat i pedalerne og mærk, om de kører naturligt og stabilt rundt. Giv baghjulet en drejetur og lyt efter, om gearene "tikker", som de skal. Du bør også cykle en tur og mærke, om cyklen kører ubesværet, og at batteriet trækker, som det skal.
3. Tillid til sælger: Et køb af en brugt elcykel er også et spørgsmål om en god mavefornemmelse. Virker sælger ærlig og kan fortælle troværdigt om, hvordan cyklen er blevet passet på. Er den blevet opbevaret tørt? Hvor langt har den kørt? Hvordan er batteriet blevet behandlet. Bed også om en kvittering, så du sikrer dig, at cyklen ikke er stjålet. Hvis kvittering mangler, kan du finde stelnummeret på cyklen og slå det op hos politi.dk.
4. Den store joker: Batteriet er det vigtigste at holde øje med, for skal det skiftes, er det en stor ekstraudgift. Et batteri til en elcykel kan i gennemsnit fuldt oplades 1500 gange, før det skal skiftes. De fleste gode elcykler viser batteriets rækkevidde, og hvis det har en kort rækkevidde, er det et faresignal. Tjek desuden, om det har spor efter at være blevet tabt. Det kan have betydning for kapaciteten.
5. Spørg fagfolk: Ligesom ved køb af en brugt bil, kan det være en god investering at få et professionelt blik cyklen. En cykelhandler kan hjælpe med at vurdere det, du måske selv har svært ved. Ikke mindst kan mange steder måle batteriets stand. Ved et tjek vil man også kunne se, om batteriets indlagte sikkerhedsforanstaltninger er intakte.
/ritzau fokus/