Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 16/05/2025 - 05:00

Sortering er ikke nok - affald skal helt undgås

Et katalog fra grønne organisationer peger på muligheder for langt mere genbrug fremfor dyr genanvendelse.

Af: Af Susanne Anette Andersen, Ritzau

Danskernes affaldsmængder er blandt de allerstørste i Europa.

Derfor er det ikke nok med endeløse diskussioner om affaldssortering, og om hvor mange spande vi hver skal have.

Det mener seks organisationer, der nu præsenterer et katalog med 64 forslag, som konkret kan reducere Danmarks affaldsmængder, forbruget af naturens ressourcer og CO2-udledningen.

- Vi har brugt enormt meget tid på at diskutere sortering og spande og farven på dem. Men sortering af affald til genanvendelse har ingen indflydelse overhovedet på mængden af affald, og mængderne skal ned, siger Jens Bomann Christensen, direktør i brancheforeningen Cirkulær.

Cirkulær står sammen med Danmarks Naturfredningsforening, Plastic Change, Rådet for Grøn Omstilling, Ingeniørforeningen IDA og Concito bag udspillet til en i deres øjne mere ambitiøs affaldspolitik.

Udspillet kommer samtidig med, at regeringen og Folketinget begynder arbejdet med en revision af klimaloven.

70 procent af de globale CO2-udledninger kommer fra udvinding og forarbejdning af naturressourcer.

Så jo længere produkter og materialer bruges og genbruges, desto bedre er det for klimaet.

- Klimaregnskabet ser ikke på, om jeg køber for 10.000 kroner plastiklort på Temu hver måned. Dermed vender vi det blinde øje til en stor del af vores CO2-udledninger, siger Jens Bomann Christensen.

Han peger på, at det er fint med elbiler, sol og vind. Men grøn omstilling handler ikke kun om energi og transport, men også om vores forbrug.

Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening, er enig.

- Når Folketinget snart skal revidere klimaloven, er det helt oplagt, at vi også fokuserer på at reducere vores forbrug af naturens ressourcer, fordi det også er nøglen til at reducere vores CO2-udledninger, siger hun.

Kataloget rummer en lang række forslag til konkret lovgivning og forskellige tiltag samt analyser, der adresserer nogle af de mest klimabelastende produkter, som smides lynhurtigt ud såsom meget elektronik.

Med udspillet har de seks organisationer fokuseret på, at forslagene skal være til at realisere samt flytte ansvaret fra den enkelte forbruger og over på nogle generelle rammer, der gør en forskel.

/ritzau/


København, 17/05/2025 - 08:00

Christophers bedste vens datter fik kræft: Det værste mareridt

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Da Christophers bedste vens lille barn blev ramt af leukæmi, satte det alle musikerens egne problemer i perspektiv.

Christophers nye album, "Fools Gold", er et blik ind i alt det, der har fyldt i hovedet på den danske stjerne gennem de seneste år.

Hvor han synger om sine op- og nedture gennem en tid med verdensturné og fravær fra sin egen familie, gør emnet i den sidste sang på pladen alle hans egne problemer til skamme.

Det siger han selv om "Be Home Soon", der er skrevet til en pige ved navn Alberte.

- Min barndomsven Mathias har en datter, der fik leukæmi, fortæller Christopher.

Det resulterede i et hårdt forløb for vennens familie, som kæmpede mod kræftsygdommen i to år.

Alberte fik kemoterapi, og i dag er hun kræftfri.

- Jeg var selvfølgelig virkelig berørt af situationen, fordi det kommer så tæt på. Det er jo et lille barn, og det er så uretfærdigt og meningsløst, siger den 33-årige sanger.

- Så efter en lang samtale med min ven Mathias, skrev den her sang nærmest sig selv.

Christopher Nissen Haugaard, som er hans fulde navn, er selv far til to døtre, som han har sammen med sin kone, modellen og influenceren Cecilie Haugaard.

Han kalder sit syvende album, "Fools Gold", for én lang dagbog over de seneste år.

Han synger især om sine egne problemer, egne frustrationer og eget savn til familien derhjemme og ser derfor, at sangen til Alberte afslutter albummet rigtig fint.

- Det hele blegner lidt i forhold til deres rejse over de sidste to år. Det sætter det hele i perspektiv, siger Christopher og konstaterer:

- Så snart der er nogle, der bliver rigtigt syge, så er der et virkeligt problem. Specielt når det er dine børn. Det er jo det værste mareridt.

"Be Home Soon" handler, som titlen antyder, om at komme hjem. Hjem fra hospitalet.

- Hvis der er en gud, hvordan kunne du så lade det her ske? Hun er kun et fireårigt barn, synger Christopher på engelsk i sangen, som slutter:

- Mor og far elsker at se dig glad, og vi kommer snart hjem, skat.

Da Albertes far og mor hørte sangen, var det et rørende øjeblik for dem alle.

- Jeg tror, at vi allesammen har tudet til den sang, fortæller Christopher, som sætter ord på de mange følelser, der har været forbundet med sygdommen og den efterfølgende helbredelse:

- Det er jo forfærdeligt, livsbekræftende, fantastisk og ubegribeligt på samme tid.

"Be Home Soon" udkom 2. maj sammen med resten af Christophers nye album, "Fools Gold".

/ritzau/

Læs Mere >>

Basel, 17/05/2025 - 07:00

Andre danske strejf står klar i Eurovision-finalen ud over Sissal

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Luxembourg og Storbritannien kæmper for at vinde Eurovision med dansk hjælp.

Danmark står i sin første Eurovision-finale siden 2019, efter at Hallucination-stjernen Sissal har kvalificeret sig til den.

Men der er også rød-hvid repræsentationer i to af finalens andre kombattanter.

Me & My-stjernen Susanne Georgi, der storhittede i 90'erne med nummeret "Dub-I-Dub" sammen med søsteren Pernille, er igen i år en del af Luxembourgs delegation.

Her hjælper hun landets Eurovision-finalist Laura Thorn med at shine, når hun skal forsøge at synge grandprixet til det lille miniputland med nummeret "La Poupee Monte Le Son".

Det andet danske drys finder man i Storbritannien.

Her stiller gruppen Remember Monday op med nummeret "What the Hell Just Happened?", som blandt andre er skrevet af de danske sangskrivere Julie Aagaard og Thomas Stengaard.

Julie Aagaard har også været med til at skrive to af sangene i årets danske melodigrandprix, Maria Matheas ballade, "Air", og Mariyas nummer, " I Belong To Me".

Men her endte Sissal som bekendt med at vinde og har dermed kunnet indløse billet til årets internationale melodigrandprix, som finder sted i den schweiziske storby Basel.

Lørdag aften kulminerer konkurrencen med den grande finale.

Modsat Danmark og Luxembourg er Storbritannien automatisk kvalificeret til finalen og har sluppet for at synge om en plads i en af de to semifinaler, som blev afviklet henholdsvis tirsdag og torsdag aften.

Det skyldes, at Storbritannien sammen med Spanien, Frankrig, Italien og Tyskland betaler den største sum af gildet, og prisen for det er en finaleplads.

Derudover er sidste års vinderland, som denne gang er Schweiz, også automatisk kvalificeret.

Eurovision-finalen kan ses på DR1 lørdag aften klokken 21.00.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

FAKTA: Husk at læse flyselskabets orienteringer

* Hvis din afgang flyves af et andet selskab end det, du egentlig har booket hos, vil du typisk blive oplyst om det på forhånd.

* Her kan flyselskabet også tage forbehold for, at ydelsen, du modtager, kan variere fra det oprindelige.

* Det kan eksempelvis være, at flyet er en ældre model, der ikke kan tilbyde internet ombord.

Kilde: Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

Mange passagerer får plads hos andre flyselskaber end de har bestilt

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Til sommer vil mange blive mødt af et fly med navnet på et selskab, de ikke selv har bestilt billet hos. Det har også betydning for, hvor man skal rette klager.

Årets sommerferie til varmere himmelstrøg er booket. Der er bestilt værelse på et lækkert hotel og købt billetter hos et velkendt flyselskab.

Men da du omsider venter ved gaten i lufthavnen, kan du se, at der står et helt andet flyselskabs navn på siden af det fly, du skal om bord på.

Det scenarie kan mange passagerer blive mødt af i år, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk.

- Den største udfordring lige nu er, at man mangler fly. Og det betyder, at i den kommende sommer har rigtig mange af de store flyselskaber været nødt til at indleje kapacitet fra andre selskaber.

- Så hvis man har booket med SAS, kan man ikke være sikker på, at man kommer til at flyve med et SAS-fly. De har for eksempel det danske charterselskab Jettime til at flyve for sig. De flyver også for de finske selskab Finnair, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Efter coronapandemien har flytrafikken haft luft under vingerne, og efterspørgslen steg meget hurtigere end forventet.

Derfor var lufthavnene og flyselskaberne ifølge luftfartskommentatoren ikke helt på plads til at imødekomme presset.

- Alle de store flyselskaber mangler kapacitet, så det finder de hos charterselskaber eller hos nogle, der har specialiseret sig i den slags, siger Ole Kirchert Christensen med henvisning til det, man kalder ACMI-udbydere - Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance - altså flyselskaber, der har til formål at flyve for andre.

Det er ifølge Ole Kirchert Christensen "ekstremt udbredt denne sommer", fordi der igen i år er flymangel.

- Forbrugerne bliver måske lige forvirrede, fordi det er et andet flyselskab, og det kan umiddelbart skabe en utryghed. Særligt hvis det er et selskab, de ikke kender i forvejen. Men når de store flyselskaber vælger nogle til at flyve for sig, vælger de et velrenommeret selskab, for ellers går det jo ud over deres eget brand, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvis der skulle opstå problemer som eksempelvis aflysning eller forsinkelse, er det til gengæld lidt mindre ligetil, hvem man så skal rette sit krav til.

Det fortæller advokat Benedikte B. Lund, som er leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos virksomheden Flyhjælp.

- Den juridiske regel for, hvem der er ansvarlig over for dig i forhold til kompensationen, er det såkaldte transporterende flyselskab. Og den juridiske definition er det flyselskab, der udfører eller har til hensigt at udføre din flyvning, forklarer advokaten.

Det er altså ret teknisk og kommer an på den præcise bagvedliggende juridiske konstellation - for eksempel om det er fly og besætning, som er lejet sammen. Men det vil ofte betyde, at det er flyselskabet, du faktisk flyver med, der har ansvaret.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek