Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 11/11/2023 - 21:00

Grådkvalt chokexit i bagedysten: Slut med at være hård ved mig selv

Fem blev til fire i lørdagens udgave af bagedysten. Den drilske chokolade sendte den tidligere dobbelte mesterbager Natasha Kallehave ud af kvartfinalen.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Det var marginaler, der sendte Natasha Kallehave ud af kvartfinalen i "Den store bagedyst".

Det blev et tårevædet og følsomt farvel for den 30-årige director of product & developement fra København.

- Det første jeg tænkte, var: "Det er lige godt pokkers. Nu skal de andre bare hygge sig helt vildt meget uden mig. Nu skal jeg ikke være med i det her helt vildt sjove projekt længere", fortæller Natasha Kallehave derpå.

- Vi har bare haft det rigtigt sjovt. Vi har virkelig hjulpet hinanden, delt tips og tricks, og vi er også blevet venner uden for bagedyst-regi. Det er dejligt at få bekendtskaber med kreative mennesker, som har interesse i nogle af de samme ting som mig.

Der var chokolade på programmet i kvartfinalens tre udfordringer: først fyldte chokolader, dernæst en moussebombe og til sidst portionsanrettede desserter.

Selv om Natasha Kallehave føler, at hun har helt styr på chokolade og dens discipliner udi knæk, temperering og konsistens - chokolade er faktisk generelt det, hun har bagt allermest med - drillede det alligevel i bagedystteltet på Clausholm Slot nær Randers.

Der var revner i skallerne omkring de fyldte chokolader, og moussekagen var noget blød i det - dommerne, Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen, kaldte den ligefrem træt og ærgerlig.

Derfor skulle Natasha Kallehave excellere i den sidste udfordring, hvis hun skulle gøre sig håb om at blive i konkurrencen. Men hendes chokoladedessert var alt for sød og manglede syrligt modspil, lød det fra dommerne.

- Det var selvfølgelig superærgerligt. Men jeg havde lidt set det komme, siger hun.

Allerede dagen efter sit exit var Natasha Kallehave i køkkenet igen.

Faktisk kastede hun sig ud i at lave selvsamme chokoladedessert, som sendte hende ud af kagekonkurrencen, for at bevise over for sig selv, at hun sagtens kan harmonere smage.

- Retrospektivt - også når jeg har set de andre programmer - havde jeg hver gang en fornemmelse af, at jeg var ret dårlig, og at jeg ikke var lige så god som de andre. Derfor har jeg forsøgt at overkompensere ved bare at fyre alt muligt i - så meget teknik og så meget forskelligt ind i kagerne.

- Jeg kan jo godt se nu, hvor jeg kigger tilbage, at det måske ikke var nødvendigt at køre så hårdt på, siger hun.

Det var til trods for, at hun i løbet af de syv programmer faktisk fik tildelt mesterbagertitlen to gange. Så den konstruktive kritik af sig selv har hun taget med sig ind i sit eget køkken.

Hun bager fortsat masser af lækkerier - og håber, at hun en dag kan udgive en bog med sin mormors opskrifter.

- Hun har et gammelt opskrifthæfte, som faktisk også har været hendes svigermors, fortæller Natasha Kallehave.

- Jeg vil gerne gøre det lidt mere moderne, så der for eksempel ikke skal halvandet kilo margarine i.

Netop tanken om sin mormor gjorde Natasha Kallehave så berørt over at misse semifinalen.

Der er kærlighedstema, og de fire semifinalister skal vinde dommernes hjerter med uimodståelige kager. Blandt andet en kage med en kærlighedserklæring.

- Den ville jeg gerne have lavet til min mormor, siger Natasha Kallehave.

Natasha Kallehave har bagt med begge sine bedstemødre. Siden hun var helt lille, har hun især været med sin mormor i køkkenet. Og det var her, passionen blev skabt - eller snarere bagt.

De havde en tradition med at bage småkager til jul. Men efter at mormoren mistede synet, har Natasha Kallehave måttet fortsætte traditionen alene.

- Min mormor betyder rigtig meget for mig. Jeg ringer til hende hver søndag klokken ti, og så får vi en sludder om alt mellem himmel og jord, så hun skulle selvfølgelig også hyldes, fortæller hun.

- Nu har jeg hyldet min farmors blomsterhave (i fjerde afsnit, red.), så jeg ville også rigtigt gerne have nået at lave kagen til min mormor i bagedysten, siger Natasha Kallehave og tilføjer:

- Men nu skal jeg bage den til hende alligevel.

Mens Natasha Kallehave altså er ude af "Den store bagedyst", udmærkede den 28-årige kommunikationskonsulent og projektleder Terese Sau Hansen fra Horsens sig blandt de tilbageværende fire deltagere og fik tildelt mesterbagerforklædet.

Næste lørdag finder semifinalen sted, og her vælges de tre finalister til kulminationen på bagebraget.

Det kan ses på DRTV fra morgenstunden lørdag og på DR1 klokken 20.00.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:22

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december om morgenen på DRTV og om aftenen på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

De resterende afsnit kan ses de to følgende søndage på DR1. Alle afsnit er tilgængelige på DRTV fra 28. december.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek