Mens nogle børn løber hjem fra træning med et smil på læben, giver det andre ondt i maven at skulle afsted.
Idræt kan både løfte og tynge - afhængigt af de rammer, vi voksne skaber omkring det.
Hvis du som forælder vil hjælpe dit barn med at trives i idræt, er det vigtigt at fokusere på barnets oplevelser og udvikling frem for resultater.
Sådan siger Glen Nielsen, der er lektor på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
Han er medforfatter til en ny videnskabelig artikel, der samler konkrete anbefalinger til, hvordan man skaber sunde, trygge og meningsfulde idrætsfællesskaber for børn og unge.
- Du kan gøre meget med den måde, du taler om aktiviteten med dit barn på. Vi kan have for vane at gå meget op i resultatet, og det er ret uheldigt, fordi vi kommunikerer, at det vigtigste er, hvem der er bedst, siger han.
Når dit barn kommer hjem fra fodbold, badminton eller gymnastik, kan du i stedet spørge: "Hvad lavede I?", "hvordan gik det?", og "hvad var sjovt og ikke så sjovt?", foreslår Glen Nielsen.
Ellers er risikoen nemlig, at dit barn mister interessen for sin sportsgren, forklarer lektoren.
En stor dansk undersøgelse med 10.000 børn og unge har vist, at jo højere grad der er fokus på konkurrence og resultater som succeskriterier, jo flere børn stopper.
- Konkurrencen er der helt af sig selv, og det er ikke, fordi man skal fjerne den. Man skal bare lære at håndtere det på en sund måde, så børnene også kan lære, at det er ok at komme sidst nogle gange, fortæller Glen Nielsen.
For det er svært at undgå et dårligt resultat i ny og næ.
Men du kan også gøre meget ved ikke at vise skuffelse, lyder det.
- Børnene kan godt mærke, hvis du viser skuffelse, og det smitter af på dem. Som forælder skal man forstå, at idræt handler om meget mere, end hvem der er bedst, siger lektoren.
Hos Danmarks Idrætsforbund (DIF), der har stået for at facilitere arbejdet bag den videnskabelige artikel, bakker man op om de nye råd, fortæller DIF-konsulent Charlotte Sandager Aggestrup.
- Vi skal huske at fjerne presset på barnet og lade barnet være i idrætten på barnets egne præmisser, siger hun.
Charlotte Sandager Aggestrup påpeger også, at det er vigtigt, at man som forælder er med til at bakke op om de samme præmisser.
- Du må gerne være indlevende, men du skal også respektere, at det fællesskab, dit barn har, også har nogle regler, som du skal indordne dig efter, siger hun.
Hun opfordrer også til, at man som forælder støtter op om de beslutninger, som klubben eller træneren træffer.
- Det kan godt være, at dit barn er uenig, men bak op om, at det er besluttet for fællesskabets skyld, og at det er en god beslutning, siger DIF-konsulenten.
Hvis du gerne vil vise interesse og engagement, kan du også som forælder byde ind til fællesskabet ved at tilbyde din hjælp i forhold til eksempelvis tøjvask, kørsel eller administrativt arbejde, foreslår Charlotte Sandager Aggestrup.
- De frivillige har jo mange opgaver i forvejen og gør det supergodt. Så hvis du kan byde ind på en eller anden måde ved at tage frugt med eller andet praktisk, så kan det være en god idé, siger hun.
/ritzau fokus/