Fredericia, 22/11/2025 - 12:50
Stort transportfirma brød regler om udenlandske chaufførers hvil
Ancotrans beklager, at 20 chauffører fra Rumænien og andre lande overnattede på selskabets plads i Erritsø.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Et stort selskab i transportbranchen medvirkede til, at 20 udenlandske chauffører fra blandt andet Rumænien og Polen sidste år overtrådte reglerne om hviletid.
Ancotrans A/S har besluttet at betale en bøde på 400.000 kroner i sagen, oplyser selskabet i en mail til Ritzau.
Lovovertrædelsen blev afsløret i september sidste år. Her observerede politifolk, at de mange chauffører overnattede i lastvognene på selskabets parkeringsplads i Erritsø ved Fredericia.
Ifølge reglerne må chauffører ikke holde deres ugentlige hvil på mere end 45 timer i lastvognen.
Men det skete alligevel i weekenden fra 6. til 9. september på Glarmestervej i Erritsø.
Parkeringspladsen har adgangskontrol med kode, og Ancotrans medvirkede til lovovertrædelsen ved at lægge asfalt til lastvognene på en lukket plads, mente politiet.
Selskabet er kendt for især kørsel med containere og opererer i flere lande. Sidste år var omsætningen på cirka en milliard kroner.
I kraft af den daglige disponering af førernes kørsel vidste Ancotrans, at chaufførerne ikke kom ud af deres lastvogne, sådan som de skal ved ugentlige hvil.
Det står i et anklageskrift, som Sydøstjyllands Politi i oktober sendte til Retten i Kolding, og som Ritzau har fået kopi af.
Oprindeligt nægtede Ancotrans A/S - som også kendes som Anders Nielsen & Co. A/S - sig skyldig, og derfor var der afsat seks dage til en omfattende sag i retten i foråret med afhøring af chauffører og vognmænd.
Men nu erkender selskabet altså. Det fremgår af en mail fra selskabet med en udtalelse fra driftsdirektør Mogens Røigaard.
- Vi beklager og tager sagen til efterretning. Vi har aldrig haft noget ønske om, at vores parkering skulle bruges til andet formål end parkering, korte hvil og toiletbesøg, siger han.
Noget lignende vil ikke ske fremover, lover driftsdirektøren:
- En ekstern vagt vil håndhæve, at der ikke er nogen chauffører på vores trailerparkering på søndage, så det lange hvil ikke er praktisk muligt at tage på vores parkeringsfaciliteter, udtaler han.
Det er forholdsvist sjældent, at anklagemyndigheden rejser sager om medvirken til overtrædelse af reglerne, oplyser specialanklager Pernille Moesborg hos Sydøstjyllands Politi.
I fagforeningen 3F Transport finder formanden sagen vigtig:
- Det er meget interessant og glædeligt, at myndighederne har taget paragrafferne om medvirkensansvar i anvendelse. Det er vigtigt, at alle led i kæden drages til ansvar, når der sker systematiske brud på reglerne, siger Flemming Overgaard.
Fagforeningen støtter, at reglerne håndhæves med kontrol og bøder.
- Det gør vi, både fordi reglerne om hviletid beskytter chaufførernes arbejdsmiljø og privatliv, og fordi de bidrager til at gøre det sværere at udnytte udenlandske chauffører, siger formanden.
Ved aktionen i september sidste år blev det til en regn af bøder. Betjente fra politiets specialafdeling, Tungvogncenter Syd, udskrev bøder til chauffører og deres vognmænd for i alt 960.000 kroner.
I Ancotrans A/S siger driftsdirektøren, at man har aftaler, som sikrer overholdelse af reglerne, med underleverandører, "hvor vi ikke har den direkte instruktionsret".
- På den baggrund er vi kede af at erfare, at nogen har brugt vores p-plads til andet formål end aftalt, lyder det fra Mogens Røigaard.
/ritzau/




