København, 27/01/2025 - 09:00
Derfor ved din mobiltelefon rigtig meget om dig
Mange vil nok genkende, at de har fået vist reklamer om noget, der er talt om. Men det er din onlineaktivitet, der bliver brugt til at målrette reklamer.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Af: Af Murat Tamer, Ritzau Fokus
Har du også prøvet at se reklamer eller opslag på sociale medier om noget, som du lige har talt om? Så er du langtfra den eneste.
Techgiganters aflytning har fået fornyet opmærksomhed, efter at Apple for nylig har erklæret sig villig til at indgå et forlig på 95 millioner dollar i en amerikansk retssag. Det svarer til godt 688 millioner kroner.
Apple er blevet sagsøgt for, at den digitale hjælper Siri lyttede til brugere uden deres samtykke i perioden fra 2014 til 2019. Sagsøgerne hævder, at optagelserne blev delt med annoncører. Men det afviser Apple, skriver Reuters.
Selv om det måske kan virke, som om at din mobiltelefon lytter med for at vise målrettede reklamer og indhold, er det næppe årsagen.
Det fortæller Henning Mortensen, som er formand for Rådet for Digital Sikkerhed.
- Tjenester med talegenkendelse, såsom Apple Siri og Google Assistent, lytter løbende med for at kunne registrere deres aktiveringsord, siger han.
De to tjenesters aktiveringsord er henholdsvis "hej Siri" og "hey Google".
- Under denne proces optages en vis mængde lyd, og en meget lille del af disse optagelser bliver transskriberet og brugt til at forbedre teknologien bag talegenkendelsen, fortsætter Henning Mortensen.
Dette beskrev flere medier - deriblandt Politiken - for nogle år siden.
- Techgiganterne har siden forsikret, at de ikke opbygger en profil af dig på baggrund af, hvad der bliver sagt i nærheden af din mobiltelefon, siger han.
- Så hvis man begynder at se reklamer eller opslag om noget bestemt, efter at man har talt om det, burde det ikke være sket, på baggrund af hvad der er blevet sagt.
Til gengæld vurderer han, at du kan være helt sikker på, at alt muligt andet, du foretager dig på din mobiltelefon, bliver indsamlet og brugt til at profilere dig:
- Det kan være sociale medier, hjemmesider, du besøger, dine søgninger samt Google-mail. Der er rigtig mange kilder til at lære dig bedre at kende.
Henning Mortensen forklarer, at der er specifikke regler for, hvornår og hvordan det er lovligt at behandle persondata.
Nogle af mulighederne er gennem enten samtykke, aftale i en kontrakt eller en interesseafvejningsregel. Det vil sige en legitim interesse, der ikke overgås af den registreredes interesser og rettigheder.
- Jeg kan ikke forestille mig, at de gældende regler kan bruges til at lovliggøre dataindsamling af, hvad der bliver sagt i nærheden af en mobiltelefon, siger han.
Så hvis du har oplevet at se reklamer om noget, du har talt om, er det snarere et tegn på, at tjenesterne kender dig ret godt, forklarer Henning Mortensen:
- Når du har talt om rejseplaner til Spanien og kort tid efter får vist reklamer med rejser til Spanien, kan det skyldes, at tjenesten allerede har opbygget en profil, der viser, at du foretrækker at rejse dertil.
Hans klare anbefaling er, at du får en forståelse for mobiltelefonens indstillinger og justerer dem for at begrænse adgangen til blandt andet lokationsdeling.
- Tag aktivt stilling til, hvilke apps du har brug for at installere, og hvor meget data du vil dele med dem, siger han.
/ritzau fokus/