Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 12/04/2024 - 10:00

Se listen: Her er danskernes dårlige cykelvaner

Det er dyrt ikke at overholde færdselsloven, og det gælder også, hvis du er en af de bløde trafikanter. Her er reglerne, som danske cyklister oftest bryder.

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus

Ud over jernheste og små knallerter er de danske cykelstier fyldt med skilte, vejmarkeringer og lysreguleringer. Og dertil tilhører en masse regler, som skal overholdes.

Det er dog langtfra alle cyklister, der opfører sig som Guds bedste børn i trafikken. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.

Her indrømmer næsten hver tredje danske cyklist, at de i løbet af de seneste tre år engang har kørt på fortovet, mens tæt på hver fjerde har drejet til højre for rødt.

Mobiltelefonen er også blevet hevet op af lommen, for hver tiende har ifølge undersøgelsen kørt og sms'et under cykelturen. Hver sjette har kørt i et fodgængerfelt.

I bunden af listen svarer fire procent, at de i løbet af de seneste tre år har kørt direkte over for rødt.

Spørger man Jens Peter Hansen, der er formand for Cyklistforbundet, er det positivt, at statistikken også viser, at der er mange, som rent faktisk ikke bryder reglerne. Men han løfter dog en pegefinger.

- Alle trafikanter skal overholde færdselsloven, og der er et mindretal, der især for deres egen skyld bør stramme sig an, siger han.

I undersøgelsen bider Jens Peter Hansen særligt mærke i flere af overtrædelserne, som han mener skaber farlige situationer.

- At køre direkte over for rødt kan resultere i, at en bilist uforvarende kommer til at kvæste eller dræbe et andet menneske, siger han og fortsætter:

- Og at cykle i et fodgængerfelt kan genere fodgængere og overraske bilister, hvilket kan skabe en farlig situation, der ikke kun går ud over lovbryderen, siger han.

Han peger desuden på, at hvis du bruger din mobiltelefon, mens du cykler - for eksempel til at sms'e, tale eller tage selfies - kan du også skabe farlige situationer for andre cyklister med risiko for, at de bliver ramt af en bil.

Flere af de dårlige vaner er ulovlige, og du kan dermed ende med en bøde, hvis din trafikforseelse bliver spottet af en politibetjent.

Ifølge de gældende bødetakster hos politiet skal du eksempelvis af med 700 kroner, hvis du gør dig skyldig i den mest udbredte forseelse - nemlig at køre på fortovet.

Lidt dyrere bliver det, hvis du kører over for rødt eller kører med en telefon i hånden. Så er der altså afregning ved kasse et på 1000 kroner.

Det samme gælder, hvis du fræser direkte over en ubetinget vigepligt, hvor du ellers skal stoppe helt op. Så skal du også have en tusindkroneseddel op af lommen - altså inden de udgår.

Ligesom ved at køre på fortovet kan du forvente en bøde på 700 kroner, hvis en betjent ser dig cykle i et fodgængerfelt eller mod færdselsretningen på cykelstien.

Den højeste enkeltstående bøde, du kan få som cyklist, er på 1500 kroner. Den får du, hvis du kører fuld på cykel.

I en anden undersøgelse, som Kantar Public lavede for Gjensidige sidste år, svarede lidt over hver tredje ung mellem 18-29 år, at de havde kørt fuld på cykel inden for de seneste tre år. Her var knap en tredjedel af dem kommet til skade som følge af et styrt.

Det er ikke en fast promillegrænse, som afgør, om du kører ulovligt, sådan som det er tilfældet i en bil.

I stedet er det politiet, som vurderer, om du er for fuld til at cykle forsvarligt i den tilstand, du befinder dig i.

/ritzau fokus/

København, 19/05/2025 - 18:27

Tv-stationer vil have gransket stemmeafgivelsen ved Eurovision

Denis Balibouse/Reuters

Finalen i Eurovision bød på store forskelle i, hvordan landenes juryer og befolkninger stemte.

Flere tv-stationer vil have undersøgt afstemningen ved årets Eurovision.

Det skriver det norske medie NRK.

I finalen fik Israel flest seerstemmer og kom på en andenplads ved årets Eurovision, men flere stiller nu spørgsmål til, om afstemningen var manipuleret.

Fra lande som Spanien, Sverige og Norge modtog Israel ingen point fra juryerne, men landenes seerstemmer placerede Israel i top.

Derfor vil tv-stationer som spanske La 1 og flamsksprogede VRT i Belgien nu have gransket, om der forekom fusk.

- På mange planer samarbejder vi VRT godt med EBU (European Broadcasting Union, red.), men uden seriøse svar, der tager hensyn til vores bekymringer om Eurovision Song Contest, vil vi stille spørgsmålstegn ved vores fremtidige deltagelse, skriver kanalen i en udtalelse.

European Broadcasting Union (EBU) arrangerer Eurovision.

VRT skriver i udtalelsen, at det bør undersøges, om det nuværende system reelt afspejler seernes holdning til numrene.

I flere lande i Europa var der protester mod Israel i dagene op til Eurovision.

Protesterne var også at se under selve showet, hvor to demonstranter kastede maling på et medlem fra den israelske delegation.

Det fremgik dog ikke af den officielle tv-transmission.

Stationerne vil også have undersøgt, om det giver mening at fortsætte med den opdelte pointgivning i konkurrencen, hvor juryernes vurderinger tæller for halvdelen og seernes for den anden halvdel.

Mandag kom det ligeledes frem, at den spanske premierminister, Pedro Sánchez, vil have Israel udelukket fra internationale, kulturelle begivenheder som Eurovision.

Kritikken skyldes Israels militære aktioner i Gaza, som Pedro Sánchez tidligere har fordømt.

Han sammenligner det med, at Rusland er blevet udelukket efter invasionen af Ukraine.

I Danmark fik Israel tre point fra fagjuryen. De danske seerstemmer gav landet samlet otte point kun overgået af Island og Sverige, der fik henholdsvis ti og tolv point.

Det viser tal fra Eurovision-mediet Good Evening Europe.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 18:13

Tv-stationer vil have gransket stemmeafgivelsen ved Eurovision

Denis Balibouse/Reuters

Finalen i Eurovision bød på store forskelle i, hvordan landenes juryer og befolkninger stemte.

Flere tv-stationer vil have undersøgt afstemningen ved årets Eurovision.

Det skriver det norske medie NRK.

I finalen fik Israel flest seerstemmer og kom på en andenplads ved årets Eurovision, men flere stiller nu spørgsmål til, om afstemningen var manipuleret.

Fra lande som Spanien, Sverige og Norge modtog Israel ingen point fra juryerne, men landenes seerstemmer placerede Israel i top.

Derfor vil tv-stationer som spanske La 1 og flamsksprogede VRT i Belgien nu have gransket, om der forekom fusk.

- På mange planer samarbejder vi VRT godt med EBU (European Broadcasting Union, red.), men uden seriøse svar, der tager hensyn til vores bekymringer om Eurovision Song Contest, vil vi stille spørgsmålstegn ved vores fremtidige deltagelse, skriver kanalen i en udtalelse.

VRT skriver, at det bør undersøges, om det nuværende system reelt afspejler seernes holdning til numrene.

Stationerne vil også have undersøgt, om det giver mening at fortsætte med den opdelte pointgivning i konkurrencen, hvor juryernes vurderinger tæller for halvdelen og seernes for den anden halvdel.

Mandag kom det ligeledes frem, at den spanske premierminister, Pedro Sánchez, vil have Israel udelukket fra internationale, kulturelle begivenheder som Eurovision.

Kritikken skyldes Israels militære aktioner i Gaza, som Pedro Sánchez tidligere har fordømt.

Han sammenligner det med, at Rusland er blevet udelukket efter invasionen af Ukraine.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 11:00

FAKTA: Husk din højrevigepligt

* Hvis en lysregulering sætter ud, gælder højrevigepligt, medmindre andet er angivet.

* Højrevigepligt gælder også som hovedregel i mindre kryds, hvor der ikke er lyssignal, stoplinje, hajtænder eller vigepligtstavle.

* Ved højrevigepligt skal du holde tilbage for alle - både biler, cyklister og knallerter - der kommer kørende fra din højre side, mens de, der kommer fra venstre, skal holde tilbage for dig.

* På steder med højrevigepligt kræver det, at trafikanterne arbejder sammen og ser sig godt for, så der ikke sker misforståelser.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 11:00

Kend din vigepligt når strømmen svigter

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det handler om at slå koldt vand i blodet og følge helt basale færdselsregler, hvis strømmen pludselig går ude på vejene.

Der går hurtigt koks i trafikken, hvis lysreguleringen pludselig går i sort. Det kunne man se i slutningen af april, da et længerevarende strømsvigt lammede store dele af Sydeuropa.

Hvis noget tilsvarende skulle ske herhjemme, er det som bilist først og fremmest afgørende at bevare roen, lyder det fra Bent Grue, der er formand for Dansk Kørelærer-Union og har drevet sin egen køreskole siden 1996.

- Det allervigtigste, man skal huske på, er at trække vejret og sørge for at skynde sig langsomt. Det vil være mit allerbedste råd, siger han.

Bent Grue fortæller, at han selv tilbage i 2003 befandt sig ude på vejene under et stort strømnedbrud på Sjælland, og det var en kaotisk oplevelse, fordi overholdelsen af færdselsreglerne hurtigt forduftede i forvirringen.

- Lige pludselig kørte folk bare ud foran os. Jeg var ude at køre med nogle motorcykelelever på det tidspunkt, og vi blev nødt til at stoppe, fordi det simpelthen var livsfarligt, fortæller han.

Stopper en lysregulering med at virke, gælder højrevigepligt. Det vil sige, at du skal holde tilbage for alle, der kommer kørende fra din højre side - medmindre anden skiltning angiver, at der er ubetinget vigepligt.

Den regel er alfa og omega at have i baghovedet, understreger Bent Grue.

Men du kan ikke regne med, at alle har styr på vigepligtsreglerne, og derfor er det samtidig vigtigt ikke at være for stædig på at holde på din ret, påpeger han.

- Det er ofte der, hvor ulykkerne sker - at folk i stedet for at hjælpe hinanden holder på deres ret til at køre først, lyder det fra kørelæreren, der råder til, at du i en situation med strømsvigt gør dig umage med at læse trafikken og give plads til andre.

Hans budskab bakkes op af Jakob Bøving Arendt, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik.

- Når nogle af de ting, som regulerer trafikken, sætter ud, handler det i ekstra høj grad om at udvise hensyn og opmærksomhed, og at vi står sammen i krisen ved at holde afstand, siger han og råder til, at du søger øjenkontakt med dine medtrafikanter.

Sørg også altid for at følge myndighedernes anbefalinger, fastslår Jakob Bøving Arendt. Her kan det være relevant at have en nødradio med i bilen, så du er sikker på, at du kan modtage vigtig information.

- Tilsvarende vil der ved et strømsvigt være flere udrykningskøretøjer på vejene, og derfor skal man være ekstra opmærksom på at holde ind til siden og gøre plads til, at de kan komme hurtigt frem, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek