København, 12/12/2022 - 09:00
Få styr på byttereglerne til julehandlen
Når det kommer til bytteregler, spiller det en rolle, om du shopper online eller i en fysisk butik. Bliv klogere på reglerne her.
Af: Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus
Juleaften er lige rundt om hjørnet. Det betyder, at mange skal ud og svinge dankortet og åbne computeren for at købe gaver.
Her gør du klogt i at kende byttereglerne, hvis du har købt eller modtaget en gave, som ikke skal beholdes.
Sådan lyder det fra Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Mange er ikke opmærksomme på, at der er forskellige regler for at bytte, alt efter om man køber sine varer på nettet eller i en fysisk butik, siger hun.
Køber du gaverne i en fysisk butik, har du faktisk kun krav på at få dem byttet, hvis det er aftalt ved købet, eksempelvis hvis der er sat byttemærke på.
Butikken skal samtidig tydeliggøre, om du kan bytte eller returnere gaven og få pengene retur.
Derudover kan det være forskelligt fra butik til butik, om du for eksempel kun kan bytte og dermed ikke få pengene tilbage, eller om begge muligheder gælder.
Du bør også være opmærksom på, hvad kravene er for at bytte eller få pengene retur.
- Nogle butikker sætter et lille byttemærke på gaven, og det vil nogle steder være tilstrækkeligt til, at man både kan bytte og få pengene tilbage.
- I andre butikker skal man også have bonen med, særligt hvis man skal have pengene tilbage. Det skal man sørge for at få afklaret inden købet, siger Susanne Aamann.
Det kan også være, at du oplever at kunne bytte i hele januar.
- Mange ved godt, at det giver forbrugerne mindre tid til at købe gaverne i, hvis de kun giver 30 dages bytte- eller returret. For ofte vil man gerne være i god tid med at købe sine gaver, siger Susanne Aamann.
Hun understreger dog samtidig, at det ikke er alle butikker, der har dette tilbud. Derfor bør du holde øje med, om det gælder for den butik, du har købt dine varer i.
Vil du købe gaver på nettet, er du anderledes stillet som forbruger, siger Susanne Aamann. For i EU har du ret til at fortryde dit køb i 14 dage og få pengene retur.
De 14 dage gælder, fra at du har modtaget varen i din postkasse eller fået den leveret i hånden. Leveres pakken til en pakkeboks, gælder det som udgangspunkt, fra at du henter den i pakkeboksen.
Det kan endda være, at fortrydelsesfristen er forlænget i julemåneden, så du kan købe gaverne i god tid.
Susanne Aamann råder til, at du tjekker, hvem der står bag netbutikken, og hvor pakken er sendt fra.
- I EU skal netbutikkerne oplyse deres adresse, mail og kontaktoplysninger, så man har mulighed for at komme i kontakt med dem.
- Synes man, at noget ser mærkeligt ud, bør man prøve at ringe til dem eller sende dem en mail og høre, om de svarer. For det er et dårligt tegn, hvis ikke man kan komme i kontakt med butikken, siger hun.
Derudover kan der komme told og moms oven i prisen, hvis pakken bliver sendt fra et land uden for EU.
Susanne Aamann opfordrer også til, at du betaler med betalingsapp eller betalingskort, hvor du indtaster kortets nummer, udløbsdato og kontrolcifre.
For så er du som udgangspunkt dækket af de såkaldte charge back-regler, hvor banken kan tilbageføre pengene til din konto, hvis varen ikke er dukket op, eller der er noget galt med den.
/ritzau fokus/