København, 18/12/2023 - 10:00
Denne adfærd står for halvdelen af trafikdræbte
Kurven er i øjeblikket faldende, men uopmærksomhed er stadig hovedårsagen bag størstedelen af dødsulykker i trafikken.
Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus
Det er stadig en gammel kending, som står for størstedelen af dødsulykker i trafikken. Nemlig uopmærksomhed.
I en ny rapport konkluderer Vejdirektoratet, at uopmærksomhed har haft betydning for 58 procent af sidste års dødsulykker.
Det er en smule lavere end gennemsnittet for de seneste fem år, der var på 61 procent.
Ifølge Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, handler det om at ændre bilisternes adfærd for at få procenterne længere ned.
- Vi skal begynde at tænke på uopmærksomhed som noget mere end blot brug af mobiltelefon under kørsel, siger hun og fortsætter:
- Mobilen er stadig en faktor, men det handler også om, at du skal være til stede i bilen, og at du er opmærksom på, at hjernen nogle gange kan lave noget andet.
Eksempelvis kan det at spise og drikke, mens man kører, stjæle meget af ens opmærksomhed, mens tanker om, hvad man skal handle ind til middag, også er en distraktionsrøver.
- Samme effekt kan et skænderi i bilen have, eller hvis du sidder og justerer for meget på gps'en, lyder det fra Marianne Foldberg Steffensen.
Det går dog den rigtige vej med antallet af trafikdræbte på de danske veje.
Sidste år mistede 154 personer livet i trafikken, hvilket er det næstlaveste antal dræbte siden 1930'erne.
Kun i 2021, hvor coronarestriktioner lagde en dæmper på trafikken, har der været færre trafikdræbte. Her blev 130 personer dræbt.
Men selv om bilisterne er blevet bedre til at være opmærksomme i trafikken, må vi endelig ikke begynde at hvile på laurbærrene.
- Det tager lang tid at ændre folks adfærd, og det vil vi fortsætte med gennem kampagner og mere hensigtsmæssige måder at indrette vejene på, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Ud over at sidde bag rattet og pakke en lun burger op på skødet eller skælde børnene ud for at larme på bagsædet kan der også ske ulykker på grund af en anden adfærd.
Og det er træthed og søvnige øjne. Trætheden kan nemlig også medvirke til at sende hjernen på vandring og øger også risikoen for en ulykke.
Ifølge Havarikommissionen for vejtrafikulykker, som undersøger ulykker i trafikken, har man fundet frem til, at træthed med sikkerhed var årsag til mindst otte procent af de ulykker, som kommissionen har undersøgt.
Det afholder dog ikke en del danskere fra at køre trætte rundt, viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Her svarede 43 procent, at de har haft svært ved at holde øjnene åbne, mens de kørte bil. 8 procent var endda også faldet i søvn i et kort øjeblik.
/ritzau fokus/