København, 07/03/2024 - 10:00
Sådan lokker slikbutikken dig til at købe mere
Pas på, du ikke bliver snydt til at fylde mere slik i bland selv-posen. Posens størrelse har nemlig meget at sige, viser nyt forsøg.
Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus
Lidt vingummi, lidt lakrids, og så er du ikke engang nået til chokoladen endnu.
Når menuen står på fredagsslik, som du selv sammensætter i bland selv-butikken, kan du hurtigt få fyldt posen godt op.
Men pas på, at bland selv-posens størrelse ikke snyder dig til at købe mere slik.
For jo større posen er, jo mere er vi tilbøjelige til at fylde i. Det viser et forsøg fra Kræftens Bekæmpelse og Rema1000.
I løbet af 12 uger solgte ti Rema1000 butikker bland selv slik, hvor der skiftevis var store og mindre poser til rådighed.
Her stod det klart, at der i gennemsnit kom næsten ni procent mere slik i de store poser end i de mindre poser.
Og der er noget om snakken, lyder det fra adfærdskonsulent Casper Frøkjær Iuul fra kommunikationsbureauet Bro.
- Vi måler med øjnene, når det kommer til, hvor meget vi spiser, fortæller han og uddyber:
- Er slikposen eksempelvis stor, og fylder slikket kun lige bunden, så tænker vi ikke rigtigt over, hvor mange gram det er.
I de store poser var der i gennemsnit 339 gram slik, og i de mindre poser var der 312 gram slik. Forskellen svarer til et mersalg i de store poser på 466 kilo i de ti Rema1000-butikker, fremgår det af pressemeddelelsen.
Ifølge adfærdskonsulenten er der flere ting, som spiller ind i forhold til vores adfærd, når en slikpose skal fyldes.
- Det første er konteksten. Vi afmåler en passende mængde mad ud fra det, vi har i hånden. Har vi eksempelvis en større tallerken, så kommer der også mere på, siger Casper Frøkjær Iuul.
Derudover er vi også udsat for en såkaldt enhedsbias, lyder det. Det handler om, at vi har en tendens til at acceptere, at den portion, vi bliver præsenteret for, er passende at spise.
Hos nogle slikforhandlere kan du løbende veje din slikpose, mens du hos andre først ved, hvad du har snoldet for, når du står og skal betale.
- Har du en vægt inden for rækkevidde, så ændrer du også dit referencepunkt, i forhold til hvor meget du putter i posen, siger Casper Frøkjær Iuul.
- Men jo længere væk vægten kommer, jo mere bruger du øjnene.
Han peger på, at sliksnolderiet på mange måder kan sammenlignes med en buffet, og at vi kan have svært ved at styre os.
- Vi når ikke et mæthedspunkt forstået på den måde, at der er så mange valg. Så tager vi lidt lakrids, og så skal vi have lidt af den sure og den salte vingummi.
Ikke overraskende bekræftede forsøget også, at prisen har stor betydning for, hvor meget slik vi køber.
I nogle butikker var prisen 8,95 kroner per 100 gram. Her købte den sliksultne kunde i gennemsnit 431 gram slik.
I butikker med en pris på 11,95 kroner blev der gennemsnitligt købt 311 gram.
/ritzau fokus/