Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 08/05/2023 - 09:00

Er toget forsinket kan du få penge tilbage

Selv om det kan være en stor belastning med aflyste eller forsinkede tog, så kan du ofte få en økonomisk kompensation som et plaster på såret.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Af: Af Mads Ingemann Abbes, Ritzau Fokus

Du står på perronen og venter på dit tog, da en kedelig besked melder sig over højttalerne.

Måske er dit tog forsinket. Måske er det helt aflyst.

Det er drønirriterende og kan vende op og ned på dine planer. Men heldigvis kan du i mange tilfælde kompenseres for ulejligheden.

Er det tog, du har købt billet til, blevet aflyst, har du krav på at få alle dine penge tilbage, forklarer Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Du har også mulighed for at bede togselskabet om at finde alternativ transport til dig, og du må så vurdere, om det er relevant i din situation.

Vælger du at rejse videre, er du omfattet af reglerne for forsinkelser.

- Hvis toget er mere end en halv time forsinket, så tilbyder både DSB og Arriva, at du kan få refunderet 25 procent af billetprisen, forklarer Vagn Jelsøe.

Forsinkelsen skal dog ikke beregnes ud fra, hvornår dit tog afgår fra den station, hvor du stiger på. Den måles i stedet på, hvor stor forsinkelsen er, når du ankommer til din destination.

Jo mere forsinket du bliver, jo mere kan du også få i kompensation, forklarer Vagn Jelsøe. Kompensationen stiger med yderligere 25 procent for hver halve time.

- Så hvis du kommer mere end to timer forsinket frem, har du faktisk krav på at få alle dine penge tilbage, siger han.

Retten til at få kompensation bortfalder efter tre år for både DSB og Arriva.

- Men det er en god idé at søge kompensation hurtigt, så både du selv og trafikselskabet har helt styr på, hvad det handler om, siger Vagn Jelsøe.

Det er ikke udelukkende penge, du kan have krav på. Ifølge EU-regler kan du nemlig få noget at spise eller drikke på togselskabets regning, hvis du bliver mere end en time forsinket.

Ifølge DSB vil personalet typisk dele vand og lignende ud til passagererne, hvis du sidder i et InterCity-tog eller et InterCityLyn-tog.

- Hvis du står på perronen eller rejser med et tog uden service om bord, må du selv købe noget i en kiosk på stationen og så efterfølgende bede om en refusion, siger Vagn Jelsøe.

Her refunderer DSB og Arriva for op til 50 kroner for købet af mad og drikke.

Hvis du er pendler og rejser på et kort, som gælder i mindst 30 dage - for eksempel et pendlerkort eller et erhvervskort - kan du ved DSB også tilmelde dig en særlig rejsetidsgaranti for pendlere.

Når du tilmelder dig, skal du vælge den strækning, der er relevant for dig.

DSB har nogle målsætninger for, hvor mange procent af passagererne der skal ankomme til deres destination til tiden. Forsinkelser registreres ved, at toget ankommer mindst tre minutter senere.

For fjern- og regionaltog er målsætningen 87,4 procent, mens det for S-tog er 92,4 procent.

Hver måned opgør DSB for alle sine strækninger, om målsætningen er nået. Er den opfyldt på din strækning, kompenseres du ikke. Hvis målsætningen ikke opfyldes, kompenseres dit månedskort procentvis for, hvor langt DSB er fra målsætningen.

- Du skal ikke gøre noget, når du først er tilmeldt. Kompensationen bliver automatisk udbetalt til din NemKonto, forklarer Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

/ritzau fokus/

Basel, 16/05/2025 - 19:24

Danmarks Eurovision-håb sparer på stemmen inden finalesang

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sissal skal have de allerbedste betingelser for at shine i Eurovision-finalen, lyder det fra DR.

Der blev råbt og skreget, da Danmark torsdag aften kvalificerede sig til Eurovision-finalen for første gang siden 2019.

Men siden har Sissal forsøgt at holde munden lukket. DR skærmer også hendes stemme frem til lørdag aftens grande finale, hvor hun skal synge "Hallucination" i jagten efter at vinde Eurovision.

- Der er ikke mulighed for at lave kæmpe ændringer. Så vi bliver ved med at sørge for, at Sissals muligheder for at synge så godt som overhovedet muligt er optimale, så alle dem, der er på scenen - også danserne - har det helt rigtige fokus, så det sidder i skabet, siger DR's grandprixchef, Erik Struve Hansen.

- Det er et virkeligt kompliceret act. Tingene skal virkelig klappe, for at det virker. Så opgaven for alle os, der er omkring hende, er at skabe de allerbedste betingelser.

Ifølge Ekstra Bladet sang Sissal heller ikke igennem, da hun var på scenen i en gennemspilning af grandprixshowet fredag eftermiddag.

Sissal anser selv sin vokal som den største styrke på scenen. Men den 30-årige færøskfødte sangerinde har været forkølet, siden hun ankom til Schweiz, hvor årets grandprix finder sted.

Hun har været til lægen, som førte et kamera igennem hendes næse for at undersøge hendes stemmelæber. De har været en smule hævede, men har ikke vist tegn på inflammation.

Alligevel har Sissal ikke turdet tage nogen chancer og har taget steroider for at slå eventuel inflammation, der alligevel skulle være i kroppen, ned.

Noget, som desperate sangere gør, hævder hun.

Derudover spiser Sissal bolsjer med glycerin i, drikke te og bruge en såkaldt stemme-steamer, der blandt andet fugter slimhinderne.

Danmark har vundet det internationale melodigrandprix tre gange: i 1963 med Grethe & Jørgen Ingmanns "Dansevise", i 2000 med Brødrene Olsens "Smuk som et stjerneskud" og i 2013 med Emmelie de Forests "Only Teardrops".

Om det bliver til en fjerde sejr, kan ses på DR1 lørdag klokken 21.00.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/05/2025 - 18:43

Tine Gøtzsche bliver realityvært

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Tidligere nyhedsvært Tine Gøtzsche styrer publikum og kendisser igennem Reality Awards 2026. I 2024 blev Forræder-stjernen kåret til Årets Hotteste Kvinde.

Hun har styret politikere gennem debatprogrammer og forsøgt at holde kropumulige kilder på sporet på skærmen.

Nu skal TV Avisens tidligere nyhedsvært Tine Gøtzsche styre publikum og kendisser igennem Reality Awards 2026, som løber af stablen 17. januar.

Det afslører den nye realityvært i en video delt på Reality Awards' Instagram-profil.

- Det bliver en kæmpestor aften - det er jeg sikker på - og en kæmpefest, siger den 58-årige tv-stjerne og fortsætter:

- Det plejer at være virkelig, virkelig sjovt, og der plejer at være nogle meget, meget festlige mennesker, lyder det fra den erfarne nyhedsjournalist.

Tine Gøtzsche ved, hvad hun taler om. Hun har selv deltaget i prisuddelingen, hvor hun i 2024 var nomineret til flere af de seerbestemte statuetter for sin deltagelse i første sæson af "Forræder" på TV 2.

Hun blev kåret til Årets Hotteste Kvinde og modtog også prisen for Årets Bedste Bemærkning for at sige, at hun "strikker om dagen og myrder om natten".

I "Forræder" deles deltagerne op i to grupper af henholdsvis loyale og forrædere. Men også de udpegede forrædere skal foregive at være loyale, og der var der, bemærkningen faldt.

Tine Gøtzsche bliver ikke alene på scenen til Reality Awards 2026. Hun akkompagneres af en medvært, som hun endnu ikke må afsløre, hvem er.

Tine Gøtzsche sagde i 2018 sit faste job som nyhedsvært op på DR efter 22 års ansættelse for at blive selvstændig. I dag arbejder den 58-årige journalist blandt andet som moderator og ordstyrer.

Hun har dog været tilbage på DR et par gange efter opsigelsen som vært på debatformatet "Den tid på ugen" i 2024 og for DR's juleshow i 2023.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

FAKTA: Husk at læse flyselskabets orienteringer

* Hvis din afgang flyves af et andet selskab end det, du egentlig har booket hos, vil du typisk blive oplyst om det på forhånd.

* Her kan flyselskabet også tage forbehold for, at ydelsen, du modtager, kan variere fra det oprindelige.

* Det kan eksempelvis være, at flyet er en ældre model, der ikke kan tilbyde internet ombord.

Kilde: Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

Mange passagerer får plads hos andre flyselskaber end de har bestilt

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Til sommer vil mange blive mødt af et fly med navnet på et selskab, de ikke selv har bestilt billet hos. Det har også betydning for, hvor man skal rette klager.

Årets sommerferie til varmere himmelstrøg er booket. Der er bestilt værelse på et lækkert hotel og købt billetter hos et velkendt flyselskab.

Men da du omsider venter ved gaten i lufthavnen, kan du se, at der står et helt andet flyselskabs navn på siden af det fly, du skal om bord på.

Det scenarie kan mange passagerer blive mødt af i år, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk.

- Den største udfordring lige nu er, at man mangler fly. Og det betyder, at i den kommende sommer har rigtig mange af de store flyselskaber været nødt til at indleje kapacitet fra andre selskaber.

- Så hvis man har booket med SAS, kan man ikke være sikker på, at man kommer til at flyve med et SAS-fly. De har for eksempel det danske charterselskab Jettime til at flyve for sig. De flyver også for de finske selskab Finnair, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Efter coronapandemien har flytrafikken haft luft under vingerne, og efterspørgslen steg meget hurtigere end forventet.

Derfor var lufthavnene og flyselskaberne ifølge luftfartskommentatoren ikke helt på plads til at imødekomme presset.

- Alle de store flyselskaber mangler kapacitet, så det finder de hos charterselskaber eller hos nogle, der har specialiseret sig i den slags, siger Ole Kirchert Christensen med henvisning til det, man kalder ACMI-udbydere - Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance - altså flyselskaber, der har til formål at flyve for andre.

Det er ifølge Ole Kirchert Christensen "ekstremt udbredt denne sommer", fordi der igen i år er flymangel.

- Forbrugerne bliver måske lige forvirrede, fordi det er et andet flyselskab, og det kan umiddelbart skabe en utryghed. Særligt hvis det er et selskab, de ikke kender i forvejen. Men når de store flyselskaber vælger nogle til at flyve for sig, vælger de et velrenommeret selskab, for ellers går det jo ud over deres eget brand, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvis der skulle opstå problemer som eksempelvis aflysning eller forsinkelse, er det til gengæld lidt mindre ligetil, hvem man så skal rette sit krav til.

Det fortæller advokat Benedikte B. Lund, som er leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos virksomheden Flyhjælp.

- Den juridiske regel for, hvem der er ansvarlig over for dig i forhold til kompensationen, er det såkaldte transporterende flyselskab. Og den juridiske definition er det flyselskab, der udfører eller har til hensigt at udføre din flyvning, forklarer advokaten.

Det er altså ret teknisk og kommer an på den præcise bagvedliggende juridiske konstellation - for eksempel om det er fly og besætning, som er lejet sammen. Men det vil ofte betyde, at det er flyselskabet, du faktisk flyver med, der har ansvaret.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek