København, 09/03/2023 - 09:00
Undgå at festen ender som en klagesag
Med de rette forholdsregler kan du slippe for tvister med leverandører til forårets og sommerens sammenkomster.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Det ødelægger nemt stemningen til konfirmationen eller brylluppet, hvis maden eller musikken skuffer.
Derfor gør du klogt i at lave helt klare aftaler med de firmaer, som du hyrer til din fest.
For det er typisk uenigheder om vage formuleringer, der skaber konflikter mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende.
Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.
- Vores råd er, at man skal være meget specifik, når man indgår aftaler. Hvad betyder det konkret, når der står "alt inklusive" eller "et udvalg" af likør til kaffen? Det kan nemlig fortolkes på mange forskellige måder, siger hun.
Et ord som "tilbehør" kan også give anledning til misforståelser. For mens det for dig kan betyde kartofler, rødkål og asier, dækker det måske i virkeligheden kun over sovs og salat.
Spørg cateringfirmaet eller restauranten, hvad der helt præcis menes - og sørg for at få aftalen på skrift.
- En mundtlig aftale eller en aftale, der er skrevet på bagsiden af en serviet, er fuldt ud lige så gyldig, men hvis der bagefter opstår uenigheder, er det meget nemmere, hvis man har det hele på skrift, forklarer Susanne Aamann.
Er du ude i god tid med planlægningen af din fest, bør du dog have for øje, at eksempelvis stedet, du har booket, er i sin gode ret til at ændre på den aftale, I har lavet.
- Det kan for eksempel være, at restauratøren bliver nødt til at justere priserne på grund af inflationen, eller at der bliver ændret på, hvilke grøntsager der indgår i menuen, siger Susanne Aamann.
Dog skal du som kunde varsles, tids nok til at du kan nå at gøre indsigelse mod ændringerne og eventuelt genforhandle aftalen.
Havner du alligevel i en situation, hvor du under festen føler dig snydt, skal du gribe til handling med det samme.
- Vi opfordrer til, at man for eksempel tager fat i kokken eller tjeneren og får sagt: "Vi har aftalt sådan og sådan, og det er ikke det, jeg får". På den måde giver du arrangøren mulighed for at rette op på problemet med det samme.
Hænger din utilfredshed ved, når festen er ovre, skal du straks sørge for at sende en skriftlig klage til arrangøren.
- Dermed kan du dokumentere, at du har klaget, og jo mere man har på skrift, jo nemmere bliver det at gøre sin sag gældende, siger Susanne Aamann.
Bliver der ikke reageret på din henvendelse, kan du som den sidste mulighed klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme, som tager sig af denne type sager.
/ritzau fokus/