Haifa, 20/06/2025 - 11:39
Mærsk pauser sejlads til israelsk havn grundet konflikt
Efter analyse af trusselsrapporter har Mærsk besluttet at pause anløb i den israelske havn Haifa.
Alfredo Estrella/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Mærsk stopper midlertidigt med at sende skibe til den israelske havn Haifa som følge af konflikten mellem Israel og Iran.
Det oplyser Mærsk i en skriftlig udtalelse.
Pausen gælder for alle skibe, som bliver drevet af Mærsk.
Rederiet har taget beslutningen efter en grundig analyse af trusselsrapporter med særligt fokus på risici ved at anløbe israelske havne, lyder det.
Haifa er den største containerhavn i Israel.
- Vores umiddelbare prioritet er at sikre vores medarbejderes sikkerhed og velbefindende på de berørte steder, skriver Mærsks presseafdeling.
Mærsk oplyser, at alle medarbejdere i øjeblikket er i sikkerhed, og at selskabet har sat procedurer i gang for at sikre minimal påvirkning af driften.
- I øjeblikket oplever vi ikke yderligere forstyrrelser i vores planlagte drift i regionen, lyder det.
I en opdatering til kunder på Mærsks hjemmeside lyder det, at der er tale om et præventivt skridt for at beskytte medarbejdere, aktiver og kunders last.
Israel og Iran har angrebet hinanden siden natten til fredag i sidste uge, hvor Israel gennemførte et storstilet angreb på iranske atom- og militæranlæg.
Lørdag morgen svarede Iran tilbage, og siden har landene angrebet hinanden gentagne gange.
Angrebene skriver sig ind i en større konflikt i regionen, hvor Iran støtter flere militante bevægelser, som Israel er i krig med. Herunder Hamas-bevægelsen i Gazastriben og houthierne i Yemen.
Houthi-bevægelsen angreb for mere end et år siden vestlige fragtskibe i Det Røde Hav.
Det fik mange rederier herunder Mærsk til at indstille fragten via Suezkanalen og dermed også Det Røde Hav. I stedet har fragtskibene sejlet en længere omvej syd om Afrika.
Den længere rute har sendt fragtpriserne i vejret, hvilket har bidraget positivt til indtjeningen hos Mærsk.
I 2024 endte det danske rederi med et overskud på 45 milliarder kroner.
/ritzau/