02/09/2025 - 10:00
Sådan bruger du kunstig intelligens som din nye shoppingmakker
Flere forbrugere ser AI som en genvej til hurtigere og klogere valg, når de handler online. Her får du en guide til at lade AI-værktøjer hjælpe dig på vej.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: Af Lukas Nørgaard Bødiker, Ritzau Fokus
Den digitale jagt på en ny mobiltelefon eller den kommende kaffemaskine får mange til at alliere sig med kunstig intelligens - også kendt som AI.
Faktisk viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, at 40 procent af de adspurgte bruger AI-værktøjer som ChatGPT, når de handler på nettet.
Og for unge er det mere end halvdelen, der får hjælp af AI til at finde gode priser, relevante produkter og anmeldelser.
Carsten Rose Lundberg, der er branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv, kalder teknologien "et rigtig godt værktøj på kunderejsen", der hjælper dig som forbruger på vej.
- Du kan stille nogle meget brede spørgsmål, hvor du tidligere har skullet dele det op. Det er der mange, der har taget til sig, siger han og fortsætter:
- Det bliver immervæk noget nemmere og hurtigere, når du kan spørge i lægmandssprog og faktisk få et ret fyldestgørende svar.
Ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse anvender forbrugerne i høj grad AI som et informations- og beslutningsværktøj i købsprocessen i forbindelse med onlinekøb.
Nogle af de mest anvendte funktioner er at tilegne sig produktviden, finde en leverandør og undersøge priser.
Carsten Rose Lundberg peger på, at AI-værktøjer kan være med til at kvalificere, hvad du skal købe.
- Vores undersøgelse viser også, at det faktisk er 90 procent af dem, der siger, at de har brugt det, som får et relevant svar tilbage, siger branchedirektøren.
Hvis du skal have mest muligt ud af AI-værktøjer, når du handler, skal du holde spørgsmål om forskellige produkter i forskellige samtaletråde.
Det siger Jacob Blæsbjerg, der er vært på YouTube-kanalen "The Morning Show", hvor han rådgiver om online kommunikation, strategi og salg blandt andet med fokus på AI.
- Hvis du først har kigget på en ny cykel og dernæst vil søge efter en vaskemaskine, så skal du starte en ny tråd op. Så blander AI-værktøjet ikke produkterne sammen. På den måde får du det optimale ud af det, siger Jacob Blæsbjerg.
Han forklarer også, at jo mere du bruger værktøjet, jo klogere bliver det også på dine præferencer.
- Nogle foretrækker billedsprog, mens andre bare skal have rene fakta, og det indlærer den kunstige intelligens med tiden, siger han.
Sørg også for at bruge lidt tid på at formulere din prompt. Prompten er instruktionen, spørgsmålet eller kommandoen, som du giver til en AI-model for at opnå et specifikt resultat.
Jo mere præcise prompts, desto bedre svar vil du få, forklarer Jacob Blæsbjerg.
- Gennem en præcis dialog med den kunstige intelligens kan du få afklaret dine behov og specifikke præferencer, siger han og uddyber:
- AI kan dog hallucinere, så hvis noget har afgørende betydning, er det altid godt at dobbelttjekke det.
Siger han med henvisning til, når kunstig intelligens leverer et svar, der lyder overbevisende, men som ikke er korrekt.
Dansk Erhvervs analyse viser, at vi generelt er en anelse utrygge ved at lade AI komme med købsanbefalinger. Men jo oftere, vi prøver det, desto mere stiger trygheden.
Branchedirektør Carsten Rose Lundberg vurderer, at brugen af AI som søgeredskab og købsværktøj kun vil stige i fremtiden.
- Bevarer du en sund skepsis, er kildekritisk og eventuelt dobbelttjekker de svar, du får, så kan du sagtens kaste dig ud i at bruge det, siger han.
/ritzau fokus/