16/06/2024 - 10:00
Finanstilsynet advarer mod investeringstips på sociale medier
Hvis du følger råd fra influencere, der taler om investeringer, kan det ende med at koste dig dyrt.
Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus
"Bare kopier investeringerne i min portefølje og få et afkast".
Sådan kan en anbefaling lyde på de sociale medier fra de såkaldte finfluencere - en sammentrækning af financial og influencer.
Problemet er, at hvem som helst kan love guld og grønne skove.
Sådan lyder advarslen fra Finanstilsynet, der forventer, at fænomenet med finfluencere vil fortsætte med at vokse og opfordrer dig til at være kritisk, før du sender penge afsted.
- Vi ser forskellige tendenser, hvor køb og salg, markedsføring og anbefaling af finansielle produkter rykker over på de sociale medier.
- For eksempel det, der kaldes copy trading. Så ser du måske en mand i jakkesæt, som går rundt og siger: "Jeg har investeret i de her fem aktier - det burde du også gøre", siger kontorchef Anne Bruun fra Finanstilsynet.
Men det er vigtigt, at du får al informationen, før du overvejer at gøre influenceren kunsten efter for at opnå et afkast.
Får influenceren for eksempel penge for sine anbefalinger? Eller penge fra handelsplatformen? Har personen kompetencer til at rådgive om investering?
De kan også lokke dig over på uautoriserede investeringsplatforme, som ikke har en EU-tilladelse eller kommer fra et tredjeland, hvor reglerne kan være anderledes end herhjemme.
- Vores budskab er, at du som forbruger skal sætte spørgsmålstegn ved, hvad du kigger ind i. Der her er faktisk ikke anderledes, end når du køber alle mulige andre produkter. Vær varsom, siger Anne Bruun og fortsætter:
- Vores fornemmelse, når vi taler med udenlandske kolleger, er, at der er tilfælde af decideret bedrageri, og folk taber alle deres penge.
Hun henviser blandt andet til, at der kan være tale om pyramidespil også kaldet ponzischeme. Ifølge kontorchefen kan det være i form af, at en finfluencer markedsfører en platform, som de forsøger at lokke kunder over på.
- Influencerne får betaling for at skaffe kunder. Så hver gang de skaffer en kunde, som trykker på deres link, så tjener de penge, siger hun.
De nye kunder bliver lovet et afkast enten via deres investering eller ved selv at skaffe nye kunder i folden.
Det vil sige, at virksomheden godt kan generere penge, men de kommer ikke nødvendigvis fra et reelt produkt eller en værdistigning, men fra de nye kunder, der køber sig ind. Så længe der bliver lokket nye folk i fælden, kommer der altså midler, der kan sendes videre i systemet. Men i det øjeblik, der ikke kommer nye kunder ind, risikerer korthuset at falde.
Er der tale om, at finfluenceren deler sine egne investeringsanbefalinger inden for eksempelvis aktier eller obligationer, er der ikke noget ulovligt i det. Så længe der bliver overholdt en række transparenskrav, så du som forbruger ved, hvilke økonomiske interesser de selv har.
- De skal lave en varedeklaration, for eksempel over hvor stor deres egen beholdning er, forklarer Anne Bruun.
På den måde kender du deres egne interesser i at give en anbefaling, som potentielt kan være med til at skyde værdien i vejret på en aktie, de selv har.
Finansielle rådgivere med tilladelse fra Finanstilsynet har modsat finfluencerne en forpligtelse til at handle i kundens bedste interesse. Investerer du gennem banken, skal de blandt andet kortlægge din risikoprofil.
/ritzau fokus/