Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

16/06/2024 - 10:00

Finanstilsynet advarer mod investeringstips på sociale medier

Hvis du følger råd fra influencere, der taler om investeringer, kan det ende med at koste dig dyrt.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus

"Bare kopier investeringerne i min portefølje og få et afkast".

Sådan kan en anbefaling lyde på de sociale medier fra de såkaldte finfluencere - en sammentrækning af financial og influencer.

Problemet er, at hvem som helst kan love guld og grønne skove.

Sådan lyder advarslen fra Finanstilsynet, der forventer, at fænomenet med finfluencere vil fortsætte med at vokse og opfordrer dig til at være kritisk, før du sender penge afsted.

- Vi ser forskellige tendenser, hvor køb og salg, markedsføring og anbefaling af finansielle produkter rykker over på de sociale medier.

- For eksempel det, der kaldes copy trading. Så ser du måske en mand i jakkesæt, som går rundt og siger: "Jeg har investeret i de her fem aktier - det burde du også gøre", siger kontorchef Anne Bruun fra Finanstilsynet.

Men det er vigtigt, at du får al informationen, før du overvejer at gøre influenceren kunsten efter for at opnå et afkast.

Får influenceren for eksempel penge for sine anbefalinger? Eller penge fra handelsplatformen? Har personen kompetencer til at rådgive om investering?

De kan også lokke dig over på uautoriserede investeringsplatforme, som ikke har en EU-tilladelse eller kommer fra et tredjeland, hvor reglerne kan være anderledes end herhjemme.

- Vores budskab er, at du som forbruger skal sætte spørgsmålstegn ved, hvad du kigger ind i. Der her er faktisk ikke anderledes, end når du køber alle mulige andre produkter. Vær varsom, siger Anne Bruun og fortsætter:

- Vores fornemmelse, når vi taler med udenlandske kolleger, er, at der er tilfælde af decideret bedrageri, og folk taber alle deres penge.

Hun henviser blandt andet til, at der kan være tale om pyramidespil også kaldet ponzischeme. Ifølge kontorchefen kan det være i form af, at en finfluencer markedsfører en platform, som de forsøger at lokke kunder over på.

- Influencerne får betaling for at skaffe kunder. Så hver gang de skaffer en kunde, som trykker på deres link, så tjener de penge, siger hun.

De nye kunder bliver lovet et afkast enten via deres investering eller ved selv at skaffe nye kunder i folden.

Det vil sige, at virksomheden godt kan generere penge, men de kommer ikke nødvendigvis fra et reelt produkt eller en værdistigning, men fra de nye kunder, der køber sig ind. Så længe der bliver lokket nye folk i fælden, kommer der altså midler, der kan sendes videre i systemet. Men i det øjeblik, der ikke kommer nye kunder ind, risikerer korthuset at falde.

Er der tale om, at finfluenceren deler sine egne investeringsanbefalinger inden for eksempelvis aktier eller obligationer, er der ikke noget ulovligt i det. Så længe der bliver overholdt en række transparenskrav, så du som forbruger ved, hvilke økonomiske interesser de selv har.

- De skal lave en varedeklaration, for eksempel over hvor stor deres egen beholdning er, forklarer Anne Bruun.

På den måde kender du deres egne interesser i at give en anbefaling, som potentielt kan være med til at skyde værdien i vejret på en aktie, de selv har.

Finansielle rådgivere med tilladelse fra Finanstilsynet har modsat finfluencerne en forpligtelse til at handle i kundens bedste interesse. Investerer du gennem banken, skal de blandt andet kortlægge din risikoprofil.

/ritzau fokus/

København, 08/11/2025 - 20:03

Breaking Bad-skabers nye serie begejstrer samtlige anmeldere

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

BBC kalder Gilligans nye skud på stammen "en af 2025's mest begavede serier".

Mediets anmelder giver "Pluribus" fem stjerner og fremhæver især seriens kritik af kunstig intelligens.

Det amerikanske underholdningsmedie Variety roser serien for sin eksperimentelle facon og for hovedpersonens præstation.

- Det er en fryd at se et talent som Seehorn få et lærred, som det, hendes talent fortjener, skriver anmelderen.

Også herhjemme får serien og hovedrolleindehaveren ros.

Politikens anmelder kalder serien intelligent, sorgfuldt meningsfuld og sjov og giver den fem ud af seks hjerter.

Anmelderen beskriver en trang til at afsløre seriens plot, men vil ikke snyde læseren for fortællingens overlegne spænding, skønhed og kamp med eksistens.

- Man er fra starten dybt følelsesmæssigt engageret i Carols skæbne og nye virkelighed, der er en form for "Palle alene i verden"-fortælling, hvis Palle altså valgte ensomheden, i stedet for - som i alle memes'ne - at underkaste sig rumvæsenerne, skriver anmelderen.

Tv-serien kan ses på streamingtjenesten Apple TV.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 08/11/2025 - 19:19

Breaking Bad-skabers nye sci-fi-serie tager kegler hos anmelderne

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

/ritzau/

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

FAKTA: Sådan streamer danskerne

* I 2024 streamede hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det var en fremgang på 6 minutter (svarende til 8 procent) siden 2023.

* Det er på streamingtjenesterne DRTV og TV 2 Play, der er sket den største fremgang i antallet af streamingminutter siden 2023.

* De to public service-tjenester tegner sig for 54 procent af danskernes streamingforbrug.

* Siden 2018 er tallet for, hvor mange der ser film og serier via tv-kanaler eller tv-pakker, faldet.

* Det er mest udbredt blandt unge mellem 16-24 år at streame på mobil eller tablet, mens man er på farten.

Kilder: TV 2-rapporten "Streaming i Danmark: Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024" og Danmarks Statistik.

/ritzau fokus/ 

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

Forstå algoritmerne og kontroller dit streamingforbrug

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Bag dine streaminganbefalinger gemmer sig målrettede mekanismer, der vil fastholde dig foran skærmen. Og det er en god idé at være opmærksom, siger eksperter.

Streaming er blevet en fast del af manges hverdag - og for nogle en sand tidsrøver.

I tredje kvartal af 2025 brugte hver dansker i gennemsnit en time og ni minutter dagligt på at streame indhold. Det viser en nylig undersøgelse fra TV 2.

Tal fra Danmarks Statistik har desuden vist, at andelen, der streamer film og serier via streamingtjenester, som de betaler for via abonnement, er stigende.

Hvis du gerne vil have mere kontrol med dit streamingforbrug, handler det i høj grad om at forstå algoritmerne bag, forklarer Rasmus Rex Pedersen, der er lektor på Roskilde Universitet, hvor han forsker i streaming.

- Som brugere af de her streamingtjenester har vi generelt været for ukritiske omkring vores forståelse af algoritmerne, siger han.

"Hvis du var vild med "Borgen", vil du også elske "House of Cards"". Du er sikkert selv blevet mødt med et lignende scenarie.

Tippet kommer fra en algoritme, der forsøger at forudsige, hvad du vil synes om baseret på din tidligere adfærd og præferencer.

Og det er smart, når streamingtjenesterne råder over så massive mængder af indhold, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

- Man kalder det for "the paradox of choice" - altså at det kan være svært at navigere i så meget indhold, så vi har brug for nogen, der kan kuratere indholdet for os, siger han.

Ifølge forskeren har mange en ret stor tiltro til, at algoritmen er objektiv.

- Men det er vigtigt at være bevidst om, at de ikke bare er neutrale. Algoritmerne har en klar ambition om at understøtte virksomhedens mål. Og for en stor del af streamingtjenesterne handler det om at fastholde os så længe som muligt, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

Det er noget radikalt anderledes end den måde, vi tidligere har mødt kultur på - særligt i public service-sammenhæng, uddyber han.

Generelt anbefaler forskeren derfor, at du tænker over, hvordan du opsøger noget, der kan supplere det, som algoritmen giver.

- Algoritmerne arbejder statistisk med kvantitative data, og det er vigtigt at supplere med noget kvalitativt som for eksempel at læse anmeldelser eller at tale med folk i sin omgangskreds, siger han.

Ud over at være bevidst om algoritmernes magt, er der dog tiltag, du selv kan forsøge, hvis du vil minimere din streaming, siger medieanalytiker Camilla Mehlsen.

- Man kan sætte sine egne skærmbegrænsninger med en timer. Særligt hvis man bruger sin telefon eller tablet, kan man lægge en tidsbegrænser på de streamingapps, der er de største tidsrøvere, foreslår hun.

For ifølge medieanalytikeren er der ingen tvivl om, at kampen om vores opmærksomhed er vokset.

Netflix-stifter Reed Hastings har sågar tidligere proklameret, at han ser søvn som streamingtjenestens største konkurrent.

- Der er kommet flere og flere udbydere, der kæmper om det. Og de bruger mange af de samme tricks for at fange og fastholde vores opmærksomhed, siger Camilla Mehlsen.

Det gælder for eksempel en funktion som autoplay, hvor indhold såsom videoer eller musik starter automatisk, når noget er slut.

Også anbefalingsalgoritmer, som man også kender fra sociale medier som TikTok, har en enorm stor betydning for, hvor meget indhold vi ser, påpeger Camilla Mehlsen.

- Man ved, at det kan betyde meget at indsætte noget friktion, der kan være små stopklodser i ens forbrug, siger hun og fortsætter:

- Industrien skal pålægges noget ansvar i forhold til fastholdelsesmekanismer. Og der bør særligt være hensyn til mindreårige. Det kan ikke kun være op til den enkelte bruger.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek