Størstedelen af danskerne har aldrig forhandlet med deres bank.
63 procent svarer i en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk nej til, at de har forsøgt at forhandle bedre priser, renter eller vilkår med banken.
Men du skal ikke holde dig tilbage med at indkalde din bankrådgiver til en snak om finanserne, fortæller cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.
- Alt i en bank er sådan set til forhandling, så man skal ikke sætte grænser op for sig selv, siger han.
Der er især penge at hente på at forhandle renten ned på bolig- og andelsboliglån.
Hvis du har et andelsboliglån på en million kroner, kan du ifølge Morten Bruun Pedersen spare op til 15.000 kroner om året, hvis renten sættes en procent ned.
Omvendt er der ikke meget at forhandle om, når det gælder renten og bidragssatsen på realkreditlån samt tinglysningsgebyret, da det fastsættes af staten.
Arbejdet bør begynde, allerede inden du booker mødet i banken, fortæller Morten Bruun Pedersen.
- Jeg synes, man skal starte med at få et overblik over ens lån, og hvad man har af engagement i banken.
- Og så vil jeg gå ud og se, hvad andre banker kan tilbyde. Måske hente et eller to tilbud fra andre banker, som jeg kan have i baghånden ved forhandlingsbordet, siger cheføkonomen.
Jane Ibsen Piper står bag flere bøger om hverdagsøkonomi og holder foredrag om at simplificere hverdagen og økonomien.
For hende var forberedelse også nøgleordet, da hun i forbindelse med købet af sin bolig mødte op i banken for at forhandle renten på sit lån.
- Vi havde fem års forbrug skrevet ind i et excelark, men mindre kan sagtens gøre det.
- Det gjorde det tydeligt over for banken, at vores økonomi var noget, vi gik op i, siger hun.
Jane Ibsen Piper forklarer, at du kan gå for eksempel et år tilbage i din netbank for at se, hvad du har brugt penge på og lave et overblik.
Når du henvender dig til banken med forhandling for øje, er der ingen grund til at pakke sine intentioner ind, fortæller Morten Bruun Pedersen.
- "Det drejer sig om, at jeg synes, at jeg betaler for meget for mit engagement hos jer. Kan vi få en snak om det?", siger han som eksempel på, hvordan man kan indlede samtalen.
På samme måde er det vigtigt at være ærlig over for banken om, hvem du er som kunde, mener Jane Ibsen Piper.
For rentesatser er et udtryk for risiko, og banken har derfor brug for at vurdere, hvilken risiko der er forbundet ved at sænke kundens rente.
- Når bankrådgiveren spørger ind til noget om ens forbrug eller jobsikkerhed, så er det ikke for at være på tværs. Det er simpelthen den måde, de fører forretning på, siger Jane Ibsen Piper.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk forlader langt de fleste forhandlingsbordet med nye vilkår og økonomisk gevinst.
Og hvis det lykkes, er det vigtigt at få aftalen på skrift, pointerer Morten Bruun Pedersen.
Samtidig kan du med fordel følge op et til to år efter for at lave en ny status.
- Man skal ikke rende og forhandle hele tiden. Men man må gerne markere over for banken, at man følger med, når for eksempel Nationalbanken sætter renten ned, siger Morten Bruun Pedersen.
/ritzau fokus/