Du har sikkert hørt det mange gange før: Vær på vagt, når du shopper på nettet.
For svindel kommer i mange former. Én af dem er, at svindlere gemmer sig bag lokkende annoncer på sociale medier og webshops, der alle har ét mål - at få fat i dine kortoplysninger.
Når du indtaster dine kortoplysninger, bliver du tilmeldt et abonnement, som du ikke kender til. Pludselig begynder pengene stille og roligt at forsvinde fra din konto måned efter måned.
Det kaldes en abonnementsfælde, fortæller Lasse Karner fra Nordea, hvor han arbejder som ekspert i svindelforebyggelse.
- Det foregår ofte via annoncer på sociale medier, der tilbyder et produkt, som kan være gratis eller til en meget lav pris, siger han og uddyber:
- Målet er at få offeret til at indtaste sine kortoplysninger, så vedkommende ufrivilligt bliver bundet til et abonnement, som han eller hun aldrig har ønsket.
Politiken har for nylig afdækket, at den danske virksomhed Aether står bag et netværk med over tusind hjemmesider, som lokker kunder i abonnementsfælder.
Lasse Karner råder til, at du altid husker at spørge dig selv, hvorfor du bliver bedt om at indtaste dine kortoplysninger, hvis du ikke er i gang med at købe noget.
- Det handler om at være på vagt, især hvis man er blevet tilbudt et gratis produkt eller skal deltage i en konkurrence på sociale medier, siger han.
Det gamle råd om at tjekke anmeldelser af en hjemmeside gælder stadig.
Hvis du vil undgå at blive opkrævet for abonnementer, som du ikke selv har bestilt, skal du løbende tjekke dine betalinger i netbanken. Det siger Rolf Høymann Olsen, som er forbrugerpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
- Der er egentlig ikke nogen vej udenom. Og jeg vil klart anbefale, at man også holder øje med de abonnementer, man selv har tegnet, så man ikke betaler for noget, man ikke bruger, siger han.
Også Lasse Karner anbefaler, at du gør det til en vane at gennemgå dine posteringer.
Det kan være, at du skal oprette en påmindelse i din kalender, så du får det gjort én gang om måneden og kigger et par måneder tilbage.
- Ofte drejer det sig om mindre beløb, som kan være svære at opdage. Men over tid kan gentagne opkrævninger hurtigt løbe op i et stort beløb, siger han.
Der findes legitime virksomheder, hvor en del af forretningsmodellen er, at kunderne får lidt lavere priser, hvis de bliver medlemmer af en fordelsklub mod betaling.
- Det er selvfølgelig med til at mudre billedet en smule, fordi svindlerne forsøger at ligne de lovlige varianter, siger Lasse Karner.
Rolf Høymann Olsen vurderer, at det i den digitaliserede verden, vi lever i, er svært helt at undgå at blive svindlet, snydt eller bedraget på den ene eller anden måde:
- Det bedste, man kan gøre, er at kende tegnene på svindel og interessere sig for sine posteringer. Så har man en langt bedre chance for at opdage svindel.
Aethers ejer, Kristian Møller, har i et skriftligt svar til Politiken afvist, at virksomheden skal have foretaget sig noget ulovligt eller svigagtigt.
/ritzau fokus/