05/08/2025 - 08:00
Kom godt i gang på din nye arbejdsplads
August er en særdeles populær måned, når det gælder jobskifte. Indfør små meningsfulde rutiner, lyder et af rådene til at få en god start.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus
Du har brugt oceaner af tid på at skrive den helt rigtige ansøgning, været til nervepirrende samtaler, og det hele endte med, at du blev den ansøger, der trak det længste strå og fik jobbet.
Nu venter den store dag, hvor du skal begynde på din nye arbejdsplads.
Inden dagen oprinder, er det godt givet ud at lave lidt forberedelse.
Sådan lyder rådet fra Louise Theil Bock, der er leder af karrierevejledningen hos Danmarks næststørste fagforbund, HK.
Hun foreslår, at du genbesøger din ansøgning og motivation for at søge jobbet i første omgang.
- Hvorfor var det, man søgte arbejde hos det sted? Hvad er det, man forestiller sig, at jobbet kommer til at handle om? Der har også været en dialog med arbejdsgiveren. Og alt det kan hjælpe til at give nogle tanker om, hvordan det bliver at komme i gang, siger hun.
Sker jobskiftet i løbet af august, er du langt fra alene.
Årets sidste sommermåned er kendt for at være den tid på året, hvor flest herhjemme skifter job.
Over 90.000 personer er de seneste år startet i nyt job i august ifølge tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Uanset hvordan din opstart er tilrettelagt, skal du sandsynligvis bearbejde en masse førstehåndsindtryk. For at skabe et overblik råder Louise Theil Bock til, at du fører en overskuelig logbog.
- At notere sine første iagttagelser er en supergod måde til både at registrere sin egen læring samt stille kvikke og kløgtige spørgsmål hen ad vejen. Og man bliver selv klogere, samtidig med at arbejdspladsen bliver klogere på sig selv, siger Louise Theil Bock.
Og at begynde på en ny arbejdsplads kræver en stor mental omstilling. Derfor er det vigtigt, at du giver dig selv lov til at være ny, anbefaler selvstændig erhvervspsykolog Ditte Darko.
- Man kan føle, at nu skal man virkelig bevise, at man er et godt valg for virksomheden. Men man skal ikke kunne alt fra dag et. Så man skal tillade sig selv at stille spørgsmål - også dem man kan synes er dumme - samt at observere og være nysgerrig.
Da et nyt job netop kan føles enormt kaotisk, råder hun til, at du skaber små meningsfulde rutiner.
Det kan være, at du indfører en fast kaffepause eller en daglig refleksion om, hvad du for eksempel lærte i løbet af dagen, og hvordan dagen har været.
Derudover spiller forholdet til dine nye kolleger formentlig også en stor rolle.
Ud over at være interesseret og nysgerrig på dem, du skal til at arbejde sammen med, kan du med fordel tænke over dit sociale behov.
- Det er jo forskelligt, hvor socialt anlagte vi er som mennesker. Nogle kan tænke, at det er vigtigt at være super social fra start og tage med til samtlige events i virksomheden.
- Men for nogle kan det også blive voldsomt. Der skal man finde ud af, hvor man selv har det bedst, siger Ditte Darko.
Hun understreger, at det er godt at turde at bringe sig selv på banen det nye sted, men at det samtidig er helt normalt, at der går noget tid, før man kan vise, hvem man er.
/ritzau fokus/