11/05/2023 - 08:00
Sommerferie: Dobbelttjek hvem du handler med
Bookingportalen kan sjældent drages til ansvar, hvis hotellet eller biludlejningen flopper. Husk derfor de kritiske briller, når du planlægger ferie.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Poolen er lukket, og i stedet for glitrende bølger har du udsigt til en grå baggård.
Ferieglæden punkteres hurtigt, når hotellet ikke lever op til forventningerne.
Her nytter det dog sjældent at klage til den bookingportal, hvor du har foretaget din bestilling. Men det er der en hel del af os, som ikke er klar over.
Det oplever man hos Forbruger Europa, der yder gratis rådgivning om forbrugerrettigheder, der vedrører EU-lande samt Norge og Island.
- Det er noget, der kommer igen hvert år på bagkant af sommerferien, at folk ringer til vores hotline om den her problematik, siger leder af Forbruger Europa Lars Arent.
En bookingportal fungerer for det meste blot som formidler mellem forbrugeren og hotellet eller biludlejningsfirmaet, og typisk kan portalen ikke drages til ansvar, hvis der går noget galt på selve ferien.
Derfor er det afgørende, at du undersøger, hvem du egentlig handler med, inden du klikker "book".
- Brug lidt tid på at kigge på tilbud fra forskellige biludlejere og hoteller. Søg på Google for at se, hvor tilfredse andre har været, råder Lars Arent.
Led gerne efter anmeldelser af nyere dato. Se, om du kan finde fotos, som andre kunder selv har taget, og som du kan sammenligne med de fotos, der vises inde på bookingportalen.
- Det giver tit et ret nuanceret billede af, hvad det reelt er for et sted. Så ved at kigge på andre gæsters anmeldelser, fotos og kommentarer kan du danne dig dit eget indtryk af hotellet, siger Lars Arent.
Sørg også for at tjekke hotellets eller biludlejningsfirmaets egne hjemmesider, og noter deres kontaktoplysninger.
Glem heller ikke at tjekke, hvordan du er dækket af din egen rejseforsikring.
Ender du med at føle dig snydt, når du kommer frem, skal du klage lige med det samme, understreger Lars Arent.
- Gør det på stedet ved disken i receptionen, og følg op med en skriftlig klage, som du også sender til bookingportalen.
Ved at klage med det samme giver du hotellet eller biludlejningsfirmaet mulighed for at rette op på manglerne.
Samtidig er du bedre stillet, hvis du vælger at køre en klagesag, når du er kommet hjem igen.
/ritzau fokus/