København, 30/06/2025 - 12:35
Forhandler brugte billig kosmetik som madding i abonnementsfælde
Vildledning af køberne udløser nu en bøde på 100.000 og konfiskation af 1.675.000 kroner.
Af: /ritzau/
I månedsvis blev intetanende købere på netbutikken Flipsu.dk opkrævet et beløb til en abonnementsordning, fordi de havde givet deres kortoplysninger til butikken.
Det udløser nu en bøde til selskabet bag netbutikken, lige som der også konfiskeres et beløb på 1.675.000 kroner, oplyser Forbrugerombudsmanden mandag i en pressemeddelelse.
Det er Østre Landsret, som har afsagt endelig dom i sagen, som tidligere er blevet behandlet af byretten i Næstved.
Østre Landsret så med mildere øjne på sagen end Retten i Næstved og satte bøden ned fra 250.000 kroner til 100.000 kroner.
Også konfiskationsbeløbet - som svarer til det beløb, selskabet har tjent på sine ulovligheder - er sat ned fra de 3.17.606 kroner, som byretten nåede frem til.
Det er Forbrugerombudsmanden, som har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden.
- Med Østre Landsrets afgørelse er det endnu engang slået fast, at forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, meget klart og tydeligt skal gøres opmærksom på abonnementet, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.
- Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken - eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne - så er der tale om vildledende markedsføring, lyder det fra Torben Jensen.
Netbutikken Flipsu.dk solgte blandt andet kosmetikprodukter. Ud over at markedsføre produkterne på sin hjemmeside, promoverede Flipsu.dk sine varer på Facebook, Instagram, via Google Shopping ag på anden vis.
Når man foretog et køb, blev man tilmeldt et abonnement og opkrævet 89 kroner om måneden. Og det blev der ikke gjort tydeligt nok opmærksom på, lyder det i landsrettens dom.
Sagen stammer helt tilbage fra 2018, hvor Forbrugerombudsmanden politianmeldte sagen.
/ritzau/