København, 24/05/2025 - 09:33
Næsten hver ottende dumper enten i dansk eller matematik
Antallet af folkeskoleelever, der enten ikke består eksamen i dansk eller matematik, er historisk højt.
Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
De danske folkeskoleelever havde sidste år sværere end længe set ved at bestå afgangsprøverne i dansk og matematik.
Det viser en opgørelse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
Den siger, at knap 12 procent af eleverne i niende klasse i folkeskolen dumpede i enten dansk eller matematik - eller i begge fag.
Det er en stigning på ét procentpoint sammenlignet med året forinden og den højeste andel siden 2012.
Ud over det problematiske i at mange elever går ud af folkeskolen uden at have et tilstrækkeligt fagligt niveau, viser opgørelsen også store forskelle fra kommune til kommune og fra landsdel til landsdel.
Og den viser, at børn af arbejdere eller forældre uden arbejde, klarer sig dårligere end andre børn.
Det siger Emilie Damm Klarskov, der er analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
- Analysen understreger, at socioøkonomi har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen.
- Så når befolkningssammensætningen er så forskellig, som den er rundtomkring i kommunerne, så slår det også igennem i de faglige præstationer i folkeskolen, siger hun.
I Lollands Kommune var der hele 27,9 procent af eleverne, der ikke bestod både afgangsprøven i dansk og i matematik.
På samme måde var der mere end en femtedel - altså 20 procent - der ikke klarede samme krav i Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund.
I den anden ende af skalaen finder man Allerød med en dumpeprocent på 3,3. I Gentofte lyder den på 4,6 procent, og i Lyngby-Taarbæk gælder det for 4,8 procent af afgangseleverne.
/ritzau/