København, 19/09/2023 - 08:30
Flere leaser deres bil: Dette skal du være opmærksom på
Overvejer du at hoppe med på leasingbølgen? Her får du et overblik over fordele og ulemper ved en leasingaftale.
Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus
Traditionelt set har mange danskere valgt at købe deres bil, men i løbet af de seneste år er privatleasing vokset.
Det sker, samtidig med at nye koncepter som korttidsleasing og langtidsleje vinder frem. Det viser en rapport over nøgletal fra bilbranchen for 2022 ifølge brancheorganisationen AutoBranchen Danmark.
Her fremgår det, at antallet af privatleasede biler er steget med 56,5 procent fra 2017 til 2022. Det er en stigning fra 2,6 til 3,6 procent af alle biler i Danmark.
Og den stigning kan blandt andet mærkes hos bildelings- og leasingfirmaet GoMore.
- Alene i juli i år så vi en vækst på 125 procent på leasing af biler på vores danske marked, lyder det fra Jeanette Søby, der er marketingchef for GoMore.
- Det er naturligvis positivt for os som virksomhed, men det væsentlige er, at det stiller den enkelte person økonomisk mere fleksibelt.
Og marketingchefen regner med, at tendensen fortsætter, da vi ifølge hende stadig befinder os i usikre tider, hvor man gerne vil have adgang til en bil, men ikke vil fastlåse sig ved at købe en.
Og netop den økonomiske fleksibilitet er en af fordelene ved leasing, lyder det fra forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra bilejernes brancheorganisation FDM.
- Du kender budgettet, alt efter hvor lang en periode du vælger at lease over, og du er helt sikker på, hvad det koster fra måned til måned.
- Når bilen så skal tilbage igen, skal du heller ikke bøvle med at sælge den eller bekymre dig om et værditab, siger han.
Ifølge forbrugerøkonomen står vi midt i en brydningstid i forhold til den grønne omstilling af personbiler.
- Flere skifter til elbiler, men mange er i tvivl om værditabet af bilerne over tid, som vi blandt andet så med Teslas prisfald, fortæller Ilyas Dogru.
I januar sænkede Tesla priserne på flere modeller markant over flere omgange. Den populære Model 3 faldt eksempelvis over 90.000 kroner i pris, mens Model Y faldt mere end 100.000 kroner.
Og det har ifølge Ilyas Dogru blandt andet været medvirkende til, at leasing er blevet mere attraktivt. Her skubber bilejere i højere grad værdiusikkerheden over til leverandørerne, og bilmærkerne konkurrer på leasingmarkedet.
På den lange bane kan det godt være dyrere at lease en bil frem for at købe en.
- I branchen er tommelfingerreglen, at hvis de samlede leasingudgifter i leasingperioden er under 50 procent af bilens nypris, er det en god idé at lease, fortæller Ilyas Dogru.
Leaser du, er du dog ofte begrænset til et bestemt antal kilometer, og så kan der også være steder, du ikke må køre, skrevet ind i aftalen.
Med en bil, du har købt og betalt, har du mere frihed til at tilpasse den, som du vil, og køre derhen og lige så langt, du ønsker.
- Men samtidig hænger du også på værkstedsregningerne - og det kan godt komme som en uforudset udgift, siger Ilyas Dogru.
/ritzau fokus/