København, 12/01/2023 - 10:00
Punkteret på vejen? Lap eller skift dit bildæk på tyve minutter
Du har måske aldrig lært, hvad du skal gøre, hvis dit dæk punkterer. Eksperter fortæller dig her, hvordan du hurtigt lapper eller skifter hjulet.
Af: Af Tenna Linnet Bork-Larsen, Ritzau Fokus
Bump, bump, bump.
Du er ude at køre, og så sker det: Du er punkteret.
Hvad gør du, hvis uheldet er ude?
Det kan tekniker Martin Andersen fra bilejernes organisation, FDM, svare på.
- Det er en god idé at læse bilens instruktionsbog. Der ligger en vejledning til, hvad du skal gøre, hvis du punkterer, siger han.
Uanset hvor du punkterer, skal du sørge for at trække ind et sted med fast underlag.
- Hvis du holder på landevejen, så tag en gul vest på, når du træder ud af bilen, og opsæt en advarselstrekant for at advare andre bilister. Sluk bilen, sæt den i første gear, og træk håndbremsen, siger Martin Andersen.
Der er to scenarier: Bilen har enten et reservehjul eller et reparationskit til at lappe dækket.
1) Reservehjul.
Hvis du har et reservehjul, kan du skifte det punkterede hjul på cirka tyve minutter.
Det er som regel spændt fast i bagagerummet eller under bilen og skal løsnes. Martin Andersen forklarer, at reservehjulet ligger sammen med en donkraft og en hjulnøgle:
- Hvis du har stålfælge på dine dæk, skal hjulkapslen af. Så skal du bruge hjulnøglen og løsne hjulboltene med en halv omgang.
Nu skal du have fat i donkraften, og her er bilens instruktionsbog en god hjælper.
- Dér kan du se løftepunkterne på bilen. På donkraftens og på bilens paneler vil der være nogle markeringer med små pile, som viser, hvor du skal sætte donkraften.
Når du har hejst donkraften, kan du skrue hjulboltene helt af og fjerne hjulet.
- Men det er meget vigtigt, at du ikke kravler ind under bilen, for den står jo kun på den her donkraft. Der er ikke nogen sikkerhed, som du har på et værksted, hvor du har en buk eller en lift til at holde bilen.
Så skal reservehjulet sættes på plads på akslen. Det gør du ved at sætte hjulboltene på med fingrene og spænde den på kryds med hjulnøglen.
- På den måde sørger man for, at hjulet kommer helt på plads. For eksempel hvis man starter i venstre hjørne og ender i nederste højre hjørne, siger Martin Andersen.
Donkraften skal sænkes, før du kan spænde boltene helt til.
Martin Andersen understreger, at du ikke kan vide, hvor meget hjulet skal spændes, og det kan godt være noget af en kraftanstrengelse at bruge den lille hjulnøgle:
- En voksen mand skal tage rigtig godt fat og eventuelt træde på den. Så hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har spændt hjulet ordentligt, så ring til vejhjælpen, og kør altid direkte på værksted efter.
2) Dækreparationskit.
Der er biler, som ikke har et reservehjul. De har i stedet et lappekit, fortæller teknisk chef fra virksomheden SOS Dansk Autohjælp Jeppe Damgaard:
- Mange ved ikke, at de har det. Det ligger ofte i et skjult rum i bagagerummet.
Det er som regel en lille plastikboks med en kompressor, en bøtte væske og en instruktionsbog.
Størstedelen af nye biler har reparationssættet liggende i bilen frem for reservehjulet. Og det er hurtigere end at skifte et hjul, fortæller han.
- Du sætter slangen på dækventilen og stikket på cigarettænderen i bilen. Det tager ikke lang tid - måske fem minutter.
Herefter begynder lappevæsken at sprede sig inde i hjulet.
- Det pumper skum ind i dækket og pumper dækket op med luft efterfølgende, siger Jeppe Damgaard.
Afhængigt af producenten skal du derefter oftest køre et par kilometer, holde ind til siden og kontrollere dæktrykket på ny.
Du skal på værksted, uanset om du bruger lappekit eller reservehjul.
- Et reservehjul er et nødhjul til midlertidigt brug, så det skal skiftes alligevel.
- Og dækskummet i lappekittet ødelægger dækket, så det er kun til nødstilfælde og skal 100 procent skiftes efter, siger Jeppe Damgaard.
/ritzau fokus/