Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 12/01/2023 - 10:00

Punkteret på vejen? Lap eller skift dit bildæk på tyve minutter

Du har måske aldrig lært, hvad du skal gøre, hvis dit dæk punkterer. Eksperter fortæller dig her, hvordan du hurtigt lapper eller skifter hjulet.

Palle Hedemann/Ritzau Scanpix

Af: Af Tenna Linnet Bork-Larsen, Ritzau Fokus

Bump, bump, bump.

Du er ude at køre, og så sker det: Du er punkteret.

Hvad gør du, hvis uheldet er ude?

Det kan tekniker Martin Andersen fra bilejernes organisation, FDM, svare på.

- Det er en god idé at læse bilens instruktionsbog. Der ligger en vejledning til, hvad du skal gøre, hvis du punkterer, siger han.

Uanset hvor du punkterer, skal du sørge for at trække ind et sted med fast underlag.

- Hvis du holder på landevejen, så tag en gul vest på, når du træder ud af bilen, og opsæt en advarselstrekant for at advare andre bilister. Sluk bilen, sæt den i første gear, og træk håndbremsen, siger Martin Andersen.

Der er to scenarier: Bilen har enten et reservehjul eller et reparationskit til at lappe dækket.

1) Reservehjul.

Hvis du har et reservehjul, kan du skifte det punkterede hjul på cirka tyve minutter.

Det er som regel spændt fast i bagagerummet eller under bilen og skal løsnes. Martin Andersen forklarer, at reservehjulet ligger sammen med en donkraft og en hjulnøgle:

- Hvis du har stålfælge på dine dæk, skal hjulkapslen af. Så skal du bruge hjulnøglen og løsne hjulboltene med en halv omgang.

Nu skal du have fat i donkraften, og her er bilens instruktionsbog en god hjælper.

- Dér kan du se løftepunkterne på bilen. På donkraftens og på bilens paneler vil der være nogle markeringer med små pile, som viser, hvor du skal sætte donkraften.

Når du har hejst donkraften, kan du skrue hjulboltene helt af og fjerne hjulet.

- Men det er meget vigtigt, at du ikke kravler ind under bilen, for den står jo kun på den her donkraft. Der er ikke nogen sikkerhed, som du har på et værksted, hvor du har en buk eller en lift til at holde bilen.

Så skal reservehjulet sættes på plads på akslen. Det gør du ved at sætte hjulboltene på med fingrene og spænde den på kryds med hjulnøglen.

- På den måde sørger man for, at hjulet kommer helt på plads. For eksempel hvis man starter i venstre hjørne og ender i nederste højre hjørne, siger Martin Andersen.

Donkraften skal sænkes, før du kan spænde boltene helt til.

Martin Andersen understreger, at du ikke kan vide, hvor meget hjulet skal spændes, og det kan godt være noget af en kraftanstrengelse at bruge den lille hjulnøgle:

- En voksen mand skal tage rigtig godt fat og eventuelt træde på den. Så hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har spændt hjulet ordentligt, så ring til vejhjælpen, og kør altid direkte på værksted efter.

2) Dækreparationskit.

Der er biler, som ikke har et reservehjul. De har i stedet et lappekit, fortæller teknisk chef fra virksomheden SOS Dansk Autohjælp Jeppe Damgaard:

- Mange ved ikke, at de har det. Det ligger ofte i et skjult rum i bagagerummet.

Det er som regel en lille plastikboks med en kompressor, en bøtte væske og en instruktionsbog.

Størstedelen af nye biler har reparationssættet liggende i bilen frem for reservehjulet. Og det er hurtigere end at skifte et hjul, fortæller han.

- Du sætter slangen på dækventilen og stikket på cigarettænderen i bilen. Det tager ikke lang tid - måske fem minutter.

Herefter begynder lappevæsken at sprede sig inde i hjulet.

- Det pumper skum ind i dækket og pumper dækket op med luft efterfølgende, siger Jeppe Damgaard.

Afhængigt af producenten skal du derefter oftest køre et par kilometer, holde ind til siden og kontrollere dæktrykket på ny.

Du skal på værksted, uanset om du bruger lappekit eller reservehjul.

- Et reservehjul er et nødhjul til midlertidigt brug, så det skal skiftes alligevel.

- Og dækskummet i lappekittet ødelægger dækket, så det er kun til nødstilfælde og skal 100 procent skiftes efter, siger Jeppe Damgaard.

/ritzau fokus/

København, 01/12/2025 - 13:48

Kongens bog i digital form bliver gratis fra næste år

Det ventes, at en digital udgave af kong Frederiks bog "Kongeord" vil være tilgængelig gratis fra næste år.

To år efter tronskiftet vil kongehuset give alle mulighed for at læse kong Frederiks bog "Kongeord" uden at betale en krone.

Det fremgår af en nyhed på kongehusets hjemmeside, hvor det lyder, at kongehuset har fået overdraget retten til at distribuere den digitale udgave af bogen.

Kongehuset oplyser til Ritzau, at der vil være tale om en gratis version, som vil være mulig at downloade som e-bog fra kongehusets hjemmeside.

Det forventes, at den digitale udgave af bogen vil være tilgængelig på kongehusets hjemmeside på toårsdagen for tronskiftet, som er den 14. januar 2026.

Hvis man ønsker at få fingre i den fysiske udgave af bogen, skal man dog fortsat købe den - ligesom det har været indtil nu.

Da bogen udkom - ud af det blå - kort efter tronskiftet, stod den til 250 kroner i diverse danske boghandlere.

En pris, som blandt andre Dagbladet Informations anmelder noterede sig, var lidt for høj.

- Det er dog lidt meget forlangt. Selv for en konge, lød det i anmeldelsen 18. januar 2024.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 08:00

FAKTA: Amalie Dollerups blå bog

* Amalie Dollerup filmdebuterede i "Kun en pige" i 1995.

* Hun fik sit helt store gennembrud som barneskuespiller i tv-serien "Strisser på Samsø", som blev sendt fra 1997 til 1998.

* I 1997 havde Amalie Dollerup også hovedrollen i filmen "Nonnebørn", der indbragte hende en bodilnominering.

* Ud over skuespillet synger Amalie Dollerup, og hun har medvirket i en lang række musicals.

* Hun har også medvirket i Cirkusrevyen. Hun indtog de skrå brædder i Teltet på Bakken i 2018-udgaven af den ikoniske revy side om side med blandt andre Lisbet Dahl og Ulf Pilgaard.

* Privat er hun gift med skuespilleren Andreas Jebro, som også har medvirket i "Badehotellet". Sammen har de sønnen August.

Kilde: danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 11:00

FAKTA: Det skal du holde dig fra

* Prøv ikke selv at skille høretelefonerne helt ad. Der kan være skruer, og de kan også være limet sammen - og du risikerer, at selv ikke forhandleren kan hjælpe dig med at samle dem igen.

* Hold vand og sæbe langt væk fra høretelefonerne. Det kan elektronikken indeni ikke tåle.

* Lad ikke høretelefonerne ligge frit, når du ikke bruger dem - opbevar dem altid i det beskyttende etui.

Kilde: Kevin Callesen Stolberg, som er bæredygtighedsspecialist hos Elgiganten.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 11:00

Ørevoks er høretelefonernes værste fjende

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ørevoks kan sætte sig i metalnettet i dine høretelefoner og stoppe det så meget til, at lyden ikke kan trænge igennem. Men abesnot og rens kan genoplive dem.

Musik, podcast eller en lydbog er en fast følgesvend i øregangen for mange i det daglige.

Med tiden kan den klare lyd i høretelefonerne dog blive mere mudret eller pludselig stoppe med at virke.

Ifølge Kevin Callesen Stolberg, som er bæredygtighedsspecialist hos Elgiganten, er det i størstedelen af tilfældene ørevoks, der er skyld i problemet.

- Det er ikke slemt i starten, men desto mere varme, de får, jo mere trænger ørevoksen ind og sætter sig i metalnettet inde i høretelefonen. Med tiden bliver det næsten umuligt at rense. Så oplever folk, at der ikke er lyd i den ene side eller slet ingen lyd, forklarer han.

For at undgå problemet skal man rengøre høretelefonerne løbende - gerne med rengøringsmidlet isopropylalkohol. Det kan fås i butikker som Matas, mens man i nogle teknikbutikker kan få det i en mindre størrelse.

Du må til gengæld ikke bruge vand, sæbe eller opvaskemiddel. Hvis det kommer ind i høretelefonerne, begynder de at irre, fortæller Kevin Callesen Stolberg.

Han anbefaler at rengøre dem med isopropyl tre-fire gange om året.

- Det er ikke lige slemt på alle brands, men på AirPods, hvor metalnettet sidder tæt for at sørge for, at andet ikke trænger ind, er problemet med ørevoks slemt, fortæller han om erfaringerne fra Elgigantens 49 varehuse.

En anden effektiv måde at rengøre høretelefonerne på er med en lille klistret klump af genanvendelig klæbemasse, der har kælenavne som lærertyggegummi, elefantsnot og abesnot.

- Man skal fjerne gummidutterne på høretelefonerne, og så kan man lige trykke noget abesnot ind. Når man så trækker det ud, så ser det altså ulækkert ud, siger han med et grin.

Den lavpraktiske metode er ifølge Kevin Callesen Stolberg en meget effektiv måde at få fjernet snavs fra høretelefonernes inderste dele.

Ud over ørevoks er dine høretelefoner ikke glade for fysiske skader, kraftig kulde eller varme.

Særligt slag, når man eksempelvis taber høretelefonerne, kan tage livet af dem.

Kulde og varme er til gengæld hårdt for batteriet.

- Du må gerne løbe med høretelefonerne i, når det regner og sner. Men de skal ikke ligge frit tilgængelige, det er bedre at putte dem i beskyttelsesetuiet, siger Kevin Callesen Stolberg.

Mange producenter reklamerer med, at høretelefonerne er væskeresistente, men som Kevin Callesen Stolberg bemærker, er de ikke vandtætte på sigt.

- Hvis de ikke er i brug, skal du ikke lade dem ligge på et badeværelse, for der kan opsamle sig fugt omkring ladestikket, forklarer han.

Oplever du, at høretelefonerne pludselig ikke spiller, er et godt fif fra elektronikeksperten at slå bluetooth-funktionen fra og så nulstille dem. Hvordan man gør med lige din model, står i brugsvejledningen.

- Mange brands har en knap, man skal holde nede eller trykke hurtigt på, og så kan man nulstille dem, så de fjerner alt, hvad de har været koblet op på. Og så kan man tilslutte dem på ny, siger han og forklarer, at det er en rigtig god idé at have prøvet det trick af, inden man tager ned og reklamerer over produktet.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek