Efter en lang sommerferie summer landets klasselokaler igen af børnestemmer. Og mens begyndelsen på det nye skoleår for nogle børn er ren gensynsglæde, så er der andre, hvor bekymringerne ulmer i maven.
Det kan mærkes hos rådgivningslinjen Børnetelefonen, fortæller Lone Smidt, der er børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.
- Generelt ser vi hvert eneste år en stigning i henvendelser om skolerelaterede emner i ugerne omkring skolestart, siger hun og tilføjer, at det både er det sociale og det faglige, der fylder i samtalerne.
Hendes bedste råd til dig som forælder er at være nysgerrig på, hvad dit barn tænker og føler om at være startet i skole igen. Når I sammen pakker skoletasken eller smører madpakken, kan du spørge ind til, hvordan det har været.
- Børn kan have mange forskellige tanker og forventninger om at starte i skole. Her er det rigtigt vigtigt, at barnet oplever, at det ikke er alene om skolestarten, og alt det, der kan fylde i den forbindelse, siger Lone Smidt og fortsætter:
- Når barnet oplever, at det ikke er alene med sine tanker, så er det lettere for det senere hen at bede om hjælp fra den voksne, fordi barnet har oplevet den voksne som interesseret og opmærksom.
Samtidig skal du dog være opmærksom på, at du ikke i din iver efter at støtte dit barn kommer til at tillægge det bekymringer, som det ikke har. Sørg derfor for ikke at holde lange taler for barnet, men slå ørerne ud, og spørg ind til det, det fortæller.
- Vær anerkendende over for de følelser og bekymringer, barnet har. Det handler ikke om at få fikset de svære følelser, men bare at gøre klart, at det er helt okay og almindeligt for eksempel at være lidt bange for, hvordan det nu skal gå med venskaberne henne i skolen, siger Lone Smidt.
Det kan være fristende som forælder at gå i "fikse-mode" og finde løsninger. Men ofte er det rigeligt med hjælp for barnet, at det får lov til at dele, hvad der foregår indeni, og at du som den voksne blot lytter, lyder rådet fra Lone Smidt.
- Hvis barnet generelt trives og har det godt, skal man i første omgang stoppe op, lytte og eventuelt spørge, hvad barnet selv tænker, det kunne have brug for hjælp til. Hvis der er tale om alvorlige problemer, skal man selvfølgelig tage fat i skolen, fastslår hun.
/ritzau fokus/