Norge, 26/06/2026 - 15:16
Anklager anker straf i dommen mod Marius Borg Høiby
Kronprinsessesønnen Marius Borg Høiby blev tidligere i juni idømt fire års fængsel. Anklager anker straffen.
Af: /ritzau/
Anklagemyndigheden anker strafudmålingen i sagen mod Marius Borg Høiby, der er søn af den norske kronprinsesse, Mette-Marit.
Det skriver det norske medie NRK.
Høiby blev 15. juni idømt fire års fængsel af Oslo tingrett.
Han blev kendt skyldig i blandt andet to voldtægter samt fysisk og psykisk vold mod sin ekskæreste. Høiby blev samtidig frifundet for to andre voldtægter.
Ifølge det norske medie VG er frifindelserne ikke en del af anklagemyndighedens anke.
Det er anklagemyndigheden kommet frem til efter samtale med bistandsadvokaterne, lyder det i en pressemeddelelse.
- Det er en sagstype, hvor bevisvurderingen ofte er vanskelig. Det illustreres af, at denne type sager har en højere frifindelsesprocent end andre sagstyper, siger statsadvokat Sturla Henriksbø i meddelelsen.
Anklagemyndigheden havde nedlagt påstand om, at Høiby skulle idømmes syv år og syv måneders fængsel, hvis han blev fundet skyldig i alle 40 forhold, han stod tiltalt for.
Marius Borg Høiby har også selv anket dele af Oslo tingretts dom. Han vil frifindes for de punkter i dommen, der omhandler voldtægt og mishandling i nære relationer.
Derfor har anklagemyndigheden indleveret en såkaldt modanke, hvor den anmoder den norske lagmannsrett - svarende til landsretten i Danmark - om at tage stilling til strafudmålingen på fire års fængsel.
/ritzau/




