København, 06/06/2025 - 08:10
Flere piger end drenge dumper dansk eller matematik i folkeskolen
Nu dumper flere piger end drenge dansk og matematik i folkeskolen. Minister vil se på, hvad der ligger bag.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Andelen af piger, som ikke består dansk og matematik ved afgangsprøven i 9. klasse er steget.
Det indebærer, at der nu er flere piger end drenge, som dumper de to fag.
Det viser tal, som Dansk Arbejdsgiverforening har trukket for Politiken.
I 2019 var det 6,1 procent af pigerne, som ikke bestod enten dansk eller matematik.
I 2024 var andelen steget til 11,5 procent skriver Politiken.
For drengene er andelen i samme periode steget fra 7,7 procent til 9,7 procent, viser tallene.
Over for Politiken giver børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udtryk for, at udviklingen bekymrer ham.
- Vi har i mange år talt om skolens udfordringer med at få drengene til at lykkes, men de her tal viser, at der er et eller andet, vi bør interessere os for med pigerne, siger han.
Ministeren vil nu undersøge, hvad der lægger bag udviklingen for den gruppe af piger, hvor det går i den forkerte retning.
Han vil blandt andet se på, om udviklingen sker på tværs af elevernes socioøkonomiske baggrunde, og om vores nabolande ser samme tendenser, skriver Politiken.
Samlet set forlader pigerne fortsat grundskolen med et højere karaktergennemsnit end drengene.
I maj viste en opgørelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, at stadig flere folkeskoleelever ikke består enten dansk eller matematik.
I skoleåret 2023/2024 gjaldt det næsten 12 procent. Det var et procentpoint mere end skoleåret forinden og på det højeste niveau siden 2011/2012.
I analysen fra AE indgår kun elever, der gik i 9. klasse på en folkeskole. Dermed er elever på eksempelvis efterskoler, privatskoler og specialskoler udeladt.
I tallene fra Dansk Arbejdsgiverforening indgår alle skoletyper.
Ifølge Politiken inkluderer analysen fra AE også de elever, der ikke gik op til prøverne. Tæller man kun dem, der gik op til prøverne, dumpede 10,6 procent enten dansk eller matematik, skriver mediet.
Emilie Damm Klarskov, analysechef i AE, sagde i forbindelse med analysen, at der er stor forskel på, hvordan børn fra forskellige sociale klasser klarer sig i folkeskolen.
- Det er særligt børn af arbejdere og børn af forældre uden arbejde, der klarer sig dårligt. Omvendt er der næsten ingen af elitens børn, der ikke består, sagde hun i en pressemeddelelse.
/ritzau/