Skanderborg, 05/08/2023 - 08:00
Værter sælger populært DR-program til udlandet
Det er ikke kun de danske tv-seere, der er vilde med "Nul stjerner". Nu har det store udland også fået øje på det populære og skæve rejseprogram fra Danmark.
Af: Af Lukas Nørgaard Bødiker, Ritzau Fokus
Det hele begyndte med en aversion mod rejseprogrammer på tv.
Hvorfor kom de aldrig tættere på de lokale og bag de glamourøse femstjernede hoteller og droneskud af bountystrande? Det undrede de to kammerater Jan Elhøj og Morten Kirckhoff.
Dermed var idéen til "Nul stjerner" født, og det populære tv-program har i år kørt på DR i seks sæsoner, hvor de to er værter sammen.
Og nu har det store udland tilmed fået øjnene op for konceptet.
- I første omgang er det Norge og Holland, der har købt det. Men vi er også i gang med Sverige og Finland, og vi er ved at rulle det ud med nogle i Belgien, forklarer Morten Kirckhoff.
- Så forhåbentlig bliver der om et par år produceret "Nul stjerner" i hele verden, skraldgriner han.
De to værter forklarer, at de udenlandske tv-selskaber faktisk ringede ud af det blå, fordi de havde fået øje på det danske tv-program.
- Det har vi kæmpe optur over, siger Morten Kirckhoff.
- Nu må vi se, hvad det bliver til. For meget af det er båret af, at det er Jan og mig, der er værter. Så hvis man sætter to skæverter ind ...
- Så er det deres problem, afbryder Jan Elhøj efterfulgt af et lille pift, hvorefter de to bryder ud i latter sammen.
Rejsekammeraterne kan blandt andet fortælle, at det i Norge er to kvinder, der skal være værter.
- Det bliver ret spændende. De har ovenikøbet valgt nogle af de samme lande, som vi har været i, så det bliver skidesjovt at se, siger Morten Kirckhoff.
Lige nu er de to værter på landevejen med deres "Nul stjerner - det store rejseshow", hvor de blandt andet har optrådt på årets Smukfest i Skanderborg.
I showet tager de folk med bag kulisserne på produktionen af programmet. Og sandheden er, at de to herrer står for langt det meste selv. Ud over en kameramand og en tilrettelægger er de nemlig afsted på egen hånd.
At programmet skulle vokse sig populært, var svært at få øje på, hvis man spoler tiden nogle år tilbage. Det havde en noget hård og langsommelig fødsel.
- Vi gik ud til DR og sagde, at vi vil lave verdens fedeste rejseprogram. De var ikke just med på ideen, siger Jan Elhøj, inden Morten Kirckhoff fortsætter:
- Men vi blev ved med at tro på, at et rejseprogram, der tager ud og viser verden så autentisk som muligt, måtte da have sin gang på jord, siger han.
Det viste sig også at være sandt. Siden 2019 har makkerparret oplevet enorm succes med "Nul stjerner", der har op mod 700.000 seere per afsnit på DR.
- Vi har lavet seks sæsoner nu, og vores seertal stiger og stiger, i en tid hvor folk ser mindre og mindre fjernsyn, og konkurrencen på streaming er højere og højere - hvem havde troet det, siger Morten Kirckhoff.
Under Jan Elhøj og Morten Kirckhoffs show på Smukfest kunne de til klapsalver fra publikum også fortælle, at de vender tilbage med endnu en sæson "Nul stjerner" næste sommer.
/ritzau/