Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 22/06/2026 - 15:57

Starmers udfordrer er taget i ed som nyt medlem af Underhuset

Andy Burnhams vej mod lederposten i Labour blev banet ved et suppleringsvalg til Underhuset.

Af: /ritzau/

Andy Burnham er mandag eftermiddag taget i ed som nyt medlem af Underhuset for arbejderpartiet Labour til lyden af jubelråb fra Labours øvrige medlemmer af parlamentet.

Det viser direkte tv-billeder fra Underhuset i London.

Burnham bekræftede tidligere på dagen, at han ønsker at overtage Keir Starmers plads som leder af Labour.

Starmer havde forinden meddelt, at han træder tilbage.

Burnham blev valgt ind i det britiske parlament torsdag i sidste uge ved et suppleringsvalg i Makerfield nordvest for Manchester.

Baggrunden var, at valgkredsens daværende medlem af Underhuset havde besluttet at trække sig for at give plads til Burnham.

Frem til valget var Burnham borgmester i Greater Manchester.

For at kunne blive formand for Labour skal man være medlem af det britiske parlament.

/ritzau/

TjekDet - faktatjek