København, 22/06/2026 - 15:57
Starmers udfordrer er taget i ed som nyt medlem af Underhuset
Andy Burnhams vej mod lederposten i Labour blev banet ved et suppleringsvalg til Underhuset.
Af: /ritzau/
Andy Burnham er mandag eftermiddag taget i ed som nyt medlem af Underhuset for arbejderpartiet Labour til lyden af jubelråb fra Labours øvrige medlemmer af parlamentet.
Det viser direkte tv-billeder fra Underhuset i London.
Burnham bekræftede tidligere på dagen, at han ønsker at overtage Keir Starmers plads som leder af Labour.
Starmer havde forinden meddelt, at han træder tilbage.
Burnham blev valgt ind i det britiske parlament torsdag i sidste uge ved et suppleringsvalg i Makerfield nordvest for Manchester.
Baggrunden var, at valgkredsens daværende medlem af Underhuset havde besluttet at trække sig for at give plads til Burnham.
Frem til valget var Burnham borgmester i Greater Manchester.
For at kunne blive formand for Labour skal man være medlem af det britiske parlament.
/ritzau/




