København, 22/06/2025 - 07:00
Fire af fem er tilfredse med hjemmeplejen i ny undersøgelse
Alle modtagere af hjemmepleje er blevet spurgt, hvad de synes om den. 78 procent svarer, at de er tilfredse.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Fra tid til anden får hjemmeplejen kritik på baggrund af skrækhistorier om borgere, der ikke får den service og behandling, de har krav på.
Men mange er rigtig godt tilfredse med den hjælp, de får.
Det viser den første brugertilfredshedsundersøgelse, som er gennemført på landsplan.
Her er alle 123.000 hjemmehjælpsmodtagere blevet tilbudt at svare på en række spørgsmål om deres oplevelse, og det har 53.000 - svarende til 43 procent - benyttet sig af.
78 procent af deltagerne i undersøgelsen er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp, de får, og 30 procent er endda meget tilfredse.
Seks procent er utilfredse, og én procent er meget utilfreds.
Ældreminister Mette Kierkgaard (M) hæfter sig ved den høje tilfredshedsprocent.
- Det er en kæmpe og velfortjent ros til alle medarbejderne i ældreplejen.
- Vores alder og livskvalitets betydning for tilfredshed sætter en stor streg under, at ældrepleje handler om den ældres hele liv og ikke alene, om spejlene skinner, siger hun i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen viser dog også, at der er områder, hvor hjemmehjælpen kan forbedres.
Kun hver tredje af besvarelserne giver udtryk for, at det er muligt at få indflydelse på, hvordan eller hvornår hjælpen gives.
Og så oplever hver fjerde kun i lav grad eller slet ikke, at det er de samme medarbejdere, der kigger forbi. Især det sidste ærgrer ministeren.
- Når det er de samme personer, der kommer hos den ældre borger, øger det chancen for, at den medarbejder, der kommer om morgenen, ved, hvad der blev gjort aftenen før, siger hun.
1. juli træder en ny ældrelov i kraft. Den betyder blandt andet, at de ældre i højere grad skal have mulighed for selv at vælge, hvem der skal stå for plejen.
Men den stiller også krav om, at private udbydere af hjemmehjælp skal kunne levere samtlige ydelser til den enkelte borger som eksempelvis gulvvask, genoptræning eller personlig pleje.
En rundspørge foretaget af KL i maj viste dog, at der i hver fjerde kommune i dag ikke findes nogen private leverandører af hjemmehjælp.
Det er som nævnt første gang, at man gennemfører en brugerundersøgelse af hjemmeplejen. Planen er at gentage øvelsen hvert andet år.
/ritzau/