København, 04/07/2025 - 12:23
EU giver økonomisk håndsrækning til nye signalsystemer
EU har besluttet at støtte Banedanmarks arbejde med at udskifte signalsystemer.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
EU har besluttet at støtte udrulningen af det nye digitale signalsystem på strækningen mellem Korsør og Middelfart med 145 millioner kroner.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
Det nye system bygger på den såkaldte ERTMS-teknologi, som EU's medlemslande er blevet enige om skal implementeres.
Ifølge Banedanmarks hjemmeside er ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem for jernbaner. Det giver mulighed for at køre grænseoverskridende trafik og vil løbende komme til at erstatte de nationale signalsystemer rundt om i Europa.
- Udskiftningen af signalsystemet er en omfangsrig og kompliceret opgave, som alle EU-landene skal igennem, og vi kan godt være stolte af i Danmark, at vores arbejde med de nye signaler bringer os i førertrøjen i EU i forhold til at afskaffe de analoge signaler, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i pressemeddelelsen.
Ud over at systemet skal sikre en mere effektiv og stabil togdrift, vil det også muliggøre, at togene kan køre med op til 200 kilometer i timen fra Korsør til Odense.
Banedanmark har søgt om midlerne hos EU's infrastrukturfond.
Mads Søndergaard Petersen, der er områdechef for Signal hos Banedanmark, kalder det i pressemeddelelsen et markant løft af infrastrukturen i både Danmark og Europa.
Sund & Bælt har også bevilget 32 millioner kroner til at udrulle systemet på Storebæltsbroen.
Banedanmark har i 15 år været i gang med at udskifte signalsystemer, som i dag flere steder i landet er baseret på anlæg fra midten af det forrige århundrede.
Det arbejde er blevet forsinket flere gange. Senest er det blevet meldt ud, at systemerne skal være klar i 2033.
På Fyn er det ifølge pressemeddelelsen fredag forventningen, at signalsystemet er udrullet i 2028.
/ritzau/