Du har sikkert lagt mærke til det flere steder på sociale medier og andre steder på nettet.
Virksomheder, der reklamerer med konkurrencer, billige tilbud eller prøvepakker med gratis varer.
Men annoncen, konkurrencen eller prøvepakken kan lokke dig ind i et abonnement, som du skal betale for måned efter måned, uden at du selv er blevet klar over det.
- Er det ikke blevet oplyst tydeligt, at der er tale om et abonnement, så er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ulovligt. Det fortæller Mette Saabye Maaløe, som er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.
I 2020 klagede 721 personer til Forbrugerombudsmanden over netbutikkers skjulte abonnementer.
Det er det hidtil største antal klager over netbutikker, som ikke gør forbrugere opmærksomme på, at der følger et abonnement med ved køb af en vare.
I 2021 var det tal 630. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens årsberetning.
Abonnementsfælderne har store konsekvenser for forbrugerne. De risikerer at få trukket penge, som ellers skulle være blevet på deres bankkonto, lyder det fra jurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk.
- Hvis du skal indtaste dine kontooplysninger, så hold øje med, om du også indgår i et abonnement og ikke kun betaler for fragten af et givent produkt, siger hun.
Det er ikke kun på webshops, at du risikerer at blive lokket i en fælde, der koster knaster.
Du kan også blive snydt i online-quizzer og spil, som du har deltaget i på sociale medier, fortæller Marie Frank-Nielsen. Her ryger mange i fælden.
- Det kan for eksempel være, at du skal oplyse dit telefonnummer for at deltage i quizzen.
- Herefter kan de trække penge gennem et sms-abonnement, som du selvfølgelig heller ikke skal betale for, hvis det ikke har været tydeligt, at du blev tilmeldt.
Kontakt dit teleselskab, hvis det sker. De kan tilbageføre opkrævninger, som du ikke selv har accepteret at betale.
Uanset om du er faldet i fælden på en webshop, gennem en konkurrence eller har fået en overraskelse på telefonregningen, så vurderer Marie Frank-Nielsen, at en aftale ikke er bindende, hvis det ikke var tydeligt, at der var tale om et abonnement.
- I første omgang kan du kontakte virksomheden skriftligt og give dem mulighed for at svare. Det kan være, at der er tale om en fejl.
- Efterfølgende kan du klage til Forbrugerombudsmanden, som kan hjælpe dig, siger Marie Frank-Nielsen.
Det er vigtigt, at du kontakter virksomheden på skrift, så du kan gemme dokumentationen for, at du har klaget.
Banken kan også hjælpe dig med at få dine penge tilbage, hvis du har betalt med et betalingskort.
/ritzau fokus/