Med snaps, øl og drinks på bordet kan fornuften godt sive ud af hovedet.
Og selv om det kan være sjovt at være til julefrokost med sit arbejde i mindre professionelle rammer, så er det stadig vigtigt at være opmærksom.
For en firmajulefrokost er ikke helt det samme som den, du holder med dine venner.
1) Du er stadig "på arbejde".
For det første er du på en måde stadig på arbejde, fortæller chefkonsulent Bella Lea Buono fra Djøfs medlemsrådgivning.
- Derfor bør man også agere efter at være på arbejde og ikke slå sig så meget løs, som når der ikke er så meget på spil, siger hun.
Hun betoner, at til firmajulefrokosten er der også en chef til stede, som giver dig løn, mere spændende opgaver, og som har medbestemmelse over din fremtid i firmaet.
- Det er et andet setup end en normal julefrokost i det private, og du er nødt til at forholde dig professionelt, mens du har det sjovt.
Ifølge afdelingsleder Trine Juulstrup fra den landsdækkende konsulentvirksomhed Human House, der rådgiver inden for ledelse, organisationsudvikling og arbejdsmiljø, er skellet mellem arbejdsliv og privatliv blevet mere flydende, i takt med at nye generationer kommer på arbejdsmarkedet.
- Det er for nogle blevet sværere at se forskellene mellem en privat julefrokost og en firmajulefrokost, blandt andet fordi der kan opstå stærke venskabelige relationer på en arbejdsplads, påpeger hun.
En vigtig tommelfingerregel er ifølge afdelingslederen, at man også skal kunne se sine kolleger i øjnene om mandagen og sikre sig, at man ikke har opført sig på en måde, der kan komme til at påvirke samarbejdet i en negativ retning.
2) Tænk over, hvad du drikker.
Og netop at bevare sit professionelle jeg taler ind i tip nummer to: Pas på snapsen.
- Hvert år får vi i Djøf 150-200 henvendelser fra vores medlemmer, som ofte handler om, at nogle er blevet for fulde og gået over stregen. Og her er det især sommerfesterne og julefrokosterne der giver udsving, siger Bella Lea Buono.
Chefkonsulenten oplever også, at nogle ringer ind, fordi de godt kan huske, at de har gjort eller sagt noget forkert, men ikke lige hvad. Og her er det gode råd mejslet i sten:
- Vær proaktiv, tag ansvaret på dig, og giv en uforbeholden undskyldning. Pak det ikke væk. Betryg dem med, at det ikke sker igen, ved eksempelvis at fortælle, hvordan du vil undgå det.
Er du meget i tvivl om, hvad du har eller ikke har gjort, så hiv en kollega til side, og sig, at du har på fornemmelsen, at du muligvis fik sagt noget dumt.
3) Kommer du til skade, kan du være dækket.
Hvis du i et svedigt dansetrin kommer til skade til firmajulefrokosten, kan du faktisk være dækket af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
- Som udgangspunkt når du udfører en opgave, som din arbejdsgiver har sat dig til, er du dækket. Derfor betyder det noget, hvis det er din arbejdsgiver, som er arrangør og afsender på invitationer til julefrokosten, siger Trine Juulstrup.
Ifølge Trine Juulstrup betyder det i praksis, at hvis dans og alkohol er en del af konceptet, og du skvatter rundt, så bør du anmelde det som en arbejdsskade, hvis der er risiko for varige mén.
- Det er essentielt, at arbejdsgiver har været ude at sige, at der er dispensation fra firmaets alkoholpolitik. Det kan også siges mere indirekte ved tydeligt at gøre alkohol til en tilgængelig del af festen.
Dog kommer enhver god regel også med en undtagelse. Og i dette tilfælde er det med at holde øje med afsenderen.
- I mange private virksomheder er det en personaleforening, som står for julefrokosterne, og så er man altså ikke dækket, hvis uheldet skulle være ude, påpeger Trine Juulstrup.
- Derfor er det vigtigt at vide, hvem der står som afsender på julefrokostinvitationen.
/ritzau fokus/