København, 04/09/2020 - 10:52
Danske Bank erkender fejl og kompenserer kunder for millioner
Banken har fundet flere kunder, der har købt investeringshjælp, som de ville tabe penge på.
Af: /ritzau/
Yderligere 900 Danske Bank-kunder har tilsyneladende købt et investeringsprodukt med et afkast, der på overfladen var en god forretning for kunden. Sidenhen har det vist sig at have været en dårlig forretning fra starten.
Det viser en gennemgang af bankens investeringsprodukter, som banken har iværksat, efter at det kom frem, at kunder af et anden investeringsprodukt, Flexinvest Fri, havde udsigt til at tabe penge på produktet, uden at de blev oplyst om det.
Danske Bank forventer at betale mellem 80 og 100 millioner kroner til kunderne i visse dele af bankens forretning ved navn Danske Porteføljepleje.
Det oplyser banken fredag i en pressemeddelelse.
- Vores gennemgang viser, at omkring 900 kunder ikke modtog tilstrækkelig information om de forventede negative nettoafkast i de berørte lavrisikostrategier.
- Det undskylder vi og kompenserer naturligvis de berørte kunder, siger Danske Banks direktør for Private Banking i Danmark, Bente Nielsen.
I sagen om Flexinvest Fri var der tale om, at banken valgte en investeringsprofil for kunderne med så lavt et afkast, at det ifølge bankens prognoser ville blive mere end spist af andre udgifter for kunderne.
Dermed stod kunderne til at tabe penge. Men selv om Danske Bank var klar over det, blev det ikke oplyst til kunderne.
Ifølge Danske Bank har der været en "lignende udfordring" for de 900 kunder i Danske Porteføljepleje.
Gennemgangen efter Flexinvest Fri har altså vist, at for de 900 kunder i Danske Porteføljepleje har deres produkt ikke været en så god forretning, som det ellers så ud til.
Banken vil fra fredag begynde at kontakte de berørte kunder. Samtidig går banken i gang med at udregne, hvor meget de enkelte præcist bliver kompenseret.
Banken er i gang med at udregne, hvor mange kunder, der reelt har lidt et tab, og hvor store de tab har været.
Ved Flexinvest Fri var der tale om 87.000 kunder, og her forventer banken at skulle betale kompensation for 400 millioner kroner.
I Danske Banks pressemeddelelse betragtes de 900 kunder fra Danske Porteføljepleje som en del af Flexinvest Fri-sagen.
- Danske Bank er i fortsat dialog med relevante myndigheder om denne sag, skriver banken.
/ritzau/