Inden længe banker foråret på, og så kan det være, at du skal overveje at anskaffe dig en cykel til at transportere dig rundt.
Der kan være mange penge at spare, hvis du vælger at købe en brugt cykel. Du skal dog passe på, at du ikke ender med at købe katten i sækken.
Du kan for eksempel søge efter og finde brugte cykler på Den Blå Avis, DBA. Den generelle anbefaling fra DBA er, at du holder øje med, om sælgeren er valideret med NemID eller MitID. Det er som regel bedst, hvis profilen ikke er nyoprettet.
- Når du har fundet en cykel, du finder interessant, skal du som det første kontrollere cyklens stelnummer. På den måde kan du sikre dig, at cyklen ikke er stjålet, siger Julie Schoen, der er DBA's talsperson.
Det kan du gøre, når du mødes med sælger, eller du kan bede sælgeren oplyse cyklens stelnummer på forhånd. Og så kan du kontrollere, at stelnummer stemmer, når du mødes med sælger.
Du kan slå stelnummeret op på politi.dk under service og tilladelser. Politiets hjemmeside kræver, at du slår alle cookies til, før du får lov til at indtaste stelnummeret.
Alle cykler i Danmark skal have et unikt stelnummer, og du finder det typisk under kranken, som er det sted, hvor pedalarmene er monteret.
Og lige præcis kranken er faktisk vigtig at få kontrolleret på cyklen, for den er en af de dyreste dele at få repareret. Derfor bør du sikre dig, at den kører helt gnidningsfrit.
Sådan lyder det første råd til køb af en brugt cykel i DBA's guide, som er lavet i samarbejde med Cyklistforbundet.
- Når du skal afhente cyklen, skal du prøve at dreje pedalerne rundt. De skal dreje ubesværet uden at larme og støje, siger Julie Schoen med henvisning til guiden.
Hun anbefaler også, at du prøver at cykle en tur, hvor du træder til. Prøv også bremserne af og skift til alle gearene.
Rust er ikke nødvendigvis et problem, fordi en cykel skal kunne holde til lidt rust. Men stellet må ikke have for meget rust. Du bør derfor løfte eller vende cyklen, så du kan undersøge stellet hele vejen rundt.
- Reservedele med rust kan man nemt udskifte. Det kunne for eksempel være kæden, siger hun og tilføjer:
- Nogle gange kan det faktisk være en fordel, hvis cyklen fejler noget, som du selv kan få fikset, fordi du kan bruge det til at prutte prisen ned.
Hos Cyklistforbundet, der arbejder på at gøre det sikkert og attraktivt at cykle her i landet, anbefaler vicedirektør Jane Kofod også, at du sørger for at kontrollere cyklen, før du køber den.
- Tag dig den tid, der er brug for. Du kan eventuelt forventningsafstemme med sælgeren på forhånd, at du gerne vil kontrollere cyklens stand, siger hun.
Hun peger også på krank, bremser og gear som de vigtigste dele at teste på cyklen.
Du bør også sikre dig, at styret er solidt monteret. Forhjulet skal kunne dreje uden besvær.
- Og så skal du tage et kig på dækkene. Er der synlige revner, og kan du se ned til vævningen under gummiet? Så er dækkene nedslidte, og det kan blive dyrt at skifte dem, siger Jane Kofod og tilføjer:
- Hvis du kan se, at cyklen ser ud til at være i god stand, er det bestemt en god mulighed at købe brugt. Lad os endelig få brugt de gode ting, vi har, indtil de er slidt helt op.
/ritzau fokus/