København, 22/10/2024 - 10:55
DSB tester rekordlangt tog på 209 meter i stationsby
Overgangen fra tysk til dansk kørestrøm testes, når DSB's længste tog prøvekører skinnerne i Padborg.
Af: /ritzau/
Et nyt, rekordlangt specialtog fra DSB testes tirsdag i den sønderjyske stationsby Padsborg.
Det skriver JydskeVestkysten.
Det er DSB's længste togformation, der strækker sig over hele 209 meter.
Mellem klokken 10 og 16 tester DSB overgangen fra dansk til tysk kørestrøm.
Rampen til for eksempel kørestole fra perronen til toget testes også tirsdag.
EuroCity-toget er en del af DSB’s nye vognstamme, der bliver en del af fremtidens togflåde i Danmark.
Toget forventes at være endeligt i drift i 2025, skriver JydskeVestkysten.
Den første EC-vognstamme ankom til Danmark i januar 2024.
Ankomsten markerer en historisk og omfattende udskiftning af DSB's tog.
- I de kommende år erstattes de aldrende, primært dieseldrevne togsæt, af moderne elektriske og mere klimavenlige tog, sagde administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen i januar.
Toget er godkendt til at køre både i Danmark og Tyskland og har en kørehastighed på op til 200 kilometer i timen, skriver DSB.
Det skal blandt andet køre på langdistanceruten fra København og Aarhus til Hamburg.
Togene skal køre fra København via Femernbælttunnellen, der forventes åbnet i 2029, skriver JydskeVestkysten.
Toget er produceret af den spanske togproducent Talgo, der modtog en bestilling på otte EuroCity-tog i 2020.
I 2023 udvidede DSB ordren med 16 styrevogne, der skal betjene lokomotivet i vognstammens ene ende. DSB bestilte i samme omgang yderligere otte vognstammer.
De otte resterende vognstammer og 16 styrevogne forventes leveret i 2026-2027.
/ritzau/