Du står på perronen og venter på dit tog, da en kedelig besked melder sig over højttalerne.
Måske er dit tog forsinket. Måske er det helt aflyst.
Det er drønirriterende og kan vende op og ned på dine planer. Men heldigvis kan du i mange tilfælde kompenseres for ulejligheden.
Er det tog, du har købt billet til, blevet aflyst, har du krav på at få alle dine penge tilbage, forklarer Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk.
Du har også mulighed for at bede togselskabet om at finde alternativ transport til dig, og du må så vurdere, om det er relevant i din situation.
Vælger du at rejse videre, er du omfattet af reglerne for forsinkelser.
- Hvis toget er mere end en halv time forsinket, så tilbyder både DSB og Arriva, at du kan få refunderet 25 procent af billetprisen, forklarer Vagn Jelsøe.
Forsinkelsen skal dog ikke beregnes ud fra, hvornår dit tog afgår fra den station, hvor du stiger på. Den måles i stedet på, hvor stor forsinkelsen er, når du ankommer til din destination.
Jo mere forsinket du bliver, jo mere kan du også få i kompensation, forklarer Vagn Jelsøe. Kompensationen stiger med yderligere 25 procent for hver halve time.
- Så hvis du kommer mere end to timer forsinket frem, har du faktisk krav på at få alle dine penge tilbage, siger han.
Retten til at få kompensation bortfalder efter tre år for både DSB og Arriva.
- Men det er en god idé at søge kompensation hurtigt, så både du selv og trafikselskabet har helt styr på, hvad det handler om, siger Vagn Jelsøe.
Det er ikke udelukkende penge, du kan have krav på. Ifølge EU-regler kan du nemlig få noget at spise eller drikke på togselskabets regning, hvis du bliver mere end en time forsinket.
Ifølge DSB vil personalet typisk dele vand og lignende ud til passagererne, hvis du sidder i et InterCity-tog eller et InterCityLyn-tog.
- Hvis du står på perronen eller rejser med et tog uden service om bord, må du selv købe noget i en kiosk på stationen og så efterfølgende bede om en refusion, siger Vagn Jelsøe.
Her refunderer DSB og Arriva for op til 50 kroner for købet af mad og drikke.
Hvis du er pendler og rejser på et kort, som gælder i mindst 30 dage - for eksempel et pendlerkort eller et erhvervskort - kan du ved DSB også tilmelde dig en særlig rejsetidsgaranti for pendlere.
Når du tilmelder dig, skal du vælge den strækning, der er relevant for dig.
DSB har nogle målsætninger for, hvor mange procent af passagererne der skal ankomme til deres destination til tiden. Forsinkelser registreres ved, at toget ankommer mindst tre minutter senere.
For fjern- og regionaltog er målsætningen 87,4 procent, mens det for S-tog er 92,4 procent.
Hver måned opgør DSB for alle sine strækninger, om målsætningen er nået. Er den opfyldt på din strækning, kompenseres du ikke. Hvis målsætningen ikke opfyldes, kompenseres dit månedskort procentvis for, hvor langt DSB er fra målsætningen.
- Du skal ikke gøre noget, når du først er tilmeldt. Kompensationen bliver automatisk udbetalt til din NemKonto, forklarer Tony Bispeskov, informationschef i DSB.
/ritzau fokus/