Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 18/03/2024 - 10:54

Belgisk danskerklub fyrer norsk cheftræner

Ronny Deila har fået sparket i Club Brugge, der blandt andre har Andreas Skov Olsen i truppen.

Kurt Desplenter/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Danskerne Casper Nielsen, Andreas Skov Olsen og Philip Zinckernagel skal have ny træner i deres belgiske klub, Club Brugge.

Klubben meddeler på sin hjemmeside, at den norske træner Ronny Deila er blevet fyret som følge af skuffende resultater.

Bægeret flød således over med søndagens nederlag til midterholdet St. Truiden.

Nederlaget betyder, at Club Brugge blot er nummer fire i den belgiske Pro League med hele 19 point op til førerholdet, Royale Union Saint-Gilloise.

Bedre går det på den internationale scene, hvor Club Brugge er klar til kvartfinalerne i Conference League, hvor græske Paok er modstanderen.

I ottendedelsfinalen mod norske Molde blev avancementet sikret med 3-0 hjemme i torsdags, men det rakte altså ikke til at beholde jobbet for træneren.

Den 48-årige Deila fik blot knap ti måneder i jobbet. Han har tidligere stået i spidsen for Strømsgodset, Celtic, Vålerenga, New York City og Standard Liege.

Club Brugge er nu på jagt efter en permanent træner. Nicky Hayen fra klubbens talentakademi overtager trænerjobbet midlertidigt.

/ritzau/

København, 18/03/2024 - 10:00

DR og 11 andre europæiske tv-stationer går sammen om Abba-dokumentar

Claus Poulsen/Ritzau Scanpix

50 år efter Abba vandt europæernes hjerter med "Waterloo", fortælles historien om popgruppen i ny dokumentar.

I 2024 er det 50 år siden, at den svenske popgruppe Abba sang sig til tops ved det internationale Melodi Grand Prix med sangen "Waterloo".

Sejren markerede starten på det, der skulle blive Skandinaviens til dato største popsucces.

Historien fortælles i en ny tv-dokumentar, som Danmarks Radio og den svenske pendant - SVT - har taget initiativ til.

Ti andre europæiske public service-stationer har sluttet sig til samarbejdet, herunder britiske BBC og tyske ARD/WDR.

Ambitionen er at fortælle historien om Skandinaviens største og en af verdens største popgrupper nogensinde, lyder det fra redaktør i DR Dokumentar Anders Bruus.

- Abba har gennem tiden præget den globale musikscene, herunder den danske.

- Det vidner om, at musikkens og kunstens sprog er universelt og bringer mennesker sammen på tværs af lande, siger han i en pressemeddelelse.

Det tværgående samarbejde blandt tv-stationerne siger ifølge redaktøren noget om popgruppens helt særlige placering i musikhistorien.

- Når en idé hos DR og SVT ender ud i, at så mange europæiske tv-stationer engagerer sig i at fortælle historien om en svensk popgruppe, viser det Abbas betydning gennem 50 år.

Dokumentaren med titlen "Abba - imod alle odds" fortæller historien på en "hidtil uset og storslået måde", fremgår det af pressemeddelelsen.

Den indeholder blandt andet eksklusive interviews, man troede var gået tabt, og sjældne arkivoptagelser.

Dokumentaren centrerer fortællingen om perioden mellem de to album "Arrival" fra 1976 og "Super Trouper" fra 1980.

Det er perioden, der anses for at være popgruppens storhedstid.

Dokumentaren er instrueret af den prisvindende instruktør James Rogan, der blandt andet står bag den britiske dokumentar "Freddie Mercury: Det sidste kapitel".

"Abba - imod alle odds" har premiere på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX 23. marts. Den kan ses på DR TV til maj forud for Eurovision Song Contest i Malmø og vises desuden i mere end 15 lande rundt om i Europa.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 18/03/2024 - 08:30

Tronskifte har fordoblet besøgstal på Christiansborg Slot

Christiansborg Slot har især haft flere danske gæster siden tronskiftet, siger slotschef.

Omkring dobbelt så mange gæster besøgte Christiansborg Slot i vinterferien i år sammenlignet med sidste år.

Det oplyser Nationalmuseet, som slottet hører under.

I alt nåede antallet af besøgende i uge syv op på 45.000.

Året før besøgte 28.000 personer slottet i samme uge.

Spørger man Mads Damsbo, slotschef på Christiansborg Slot, er årsagen, at tronskiftet har fået endnu flere til at interessere sig for slottet og dets historie.

- Tronskiftet har på næsten magisk vis aktiveret fortidige begivenheder som tidligere tronskifter, men også en fornemmelse af, at det er her, danmarkshistorien udfolder sig, siger han.

Normalt kommer der mange udenlandske besøgende til Christiansborg Slot, men siden tronskiftet er især antallet af danske gæster steget, fortæller slotschefen.

De besøgende har særligt været interesserede i at se selve Tronsalen, hvor tronstolene står. Herfra kan man træde ud på balkonen, hvor kong Frederik blev udråbt til konge.

Tronstolene bruges ikke længere, men står i salen som et historisk minde fra enevælden fra 1660 til 1848.

Stolene var tæt på at gå til, da slottet brændte i 1884, men blev reddet.

Kongens trone er udsmykket med to forgyldte løver, mens dronningens trone er udsmykket med to forgyldte griffer. En grif er et fabeldyr med krop som en løve og hoved, hals og vinger som en ørn.

Mads Damsbo forventer, at aktiviteten omkring det nye kongepar vil være med til at holde interessen for slottet oppe et stykke tid frem over.

- Christiansborg Slot er jo kongehusets repræsentative slot, hvor de store begivenheder som statsbesøg, audienser og andre ting sker. På den måde er det også det levende kongehus, der skaber interessen for Christiansborg Slot, siger Mads Damsbo.

Christiansborg Slot er Nationalmuseets største besøgssted. Sidste år var 650.000 besøgende forbi slottet.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 18/03/2024 - 10:00

FAKTA: Forskel på dyrevelfærdsmærker

* Når du står med snuden nede i køledisken, vil du få øje på tre forskellige dyrevelfærdsmærker, nemlig Bedre Dyrevelfærd, Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og Ø-mærket.

* Forbrugerrådet Tænk har tidligere lavet en test, hvor rådet har sammenlignet de forskellige slags dyrevelfærdsmærker.

* Her kommer Tænk frem til, at Dyrenes Beskyttelses mærke, Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse, cirka svarer til tre hjerter hos Bedre Dyrevelfærd, mens Ø-mærket også vurderes til at stille høje krav til dyrevelfærden.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 18/03/2024 - 10:00

Dyrevelfærd i køledisken: Sådan afkoder du de grønne hjerter

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ved at nærstudere mælkekartonerne og kødpakkerne i supermarkedet kan du blive klogere på, om koen fik sin kalv med på marken, og om grisen havde en hale.

Du er sikkert stødt på mærket med de grønne hjerter, der sidder på pakken med ost eller kyllingelår nede i supermarkedets køledisk.

I hvert fald viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at 77 procent af befolkningen kender til det statslige dyrevelfærdsmærke, Bedre Dyrevelfærd, hvilket er en stigning på 8 procent i forhold til 2020.

Men har du styr på, hvad mærket helt præcist dækker over?

For at afkode mærket på kød- eller mejeriprodukterne, skal du først og fremmest kigge efter, om mærket angiver et, to eller tre grønne hjerter. Det fortæller Charlotte Vilstrup Castle, der er veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen.

- Mærket er lavet med tre niveauer af dyrevelfærd, men alle niveauer ligger over, hvad der som minimum kræves for dyrevelfærd i lovgivningen i Danmark, siger hun og fortsætter:

- Så ét hjerte viser, at dyrevelfærden ligger lidt over det, som reglerne, siger de skal. To hjerter betyder, at niveauet ligger lidt højere, og ved tre hjerter ligger det så endnu højere.

Kravene til dyrevelfærd er dog forskellige, alt efter hvilken dyreart der er tale om. Du skal derfor skelne mellem de forskellige produkter.

- For eksempel viser ét hjerte på fjerkræ, at de får mere strøelse, end reglerne siger, at de skal have, at der er en kortere transporttid til slagtning, og at der er tale om en langsommere voksende race.

- Ved grise angiver et hjerte blandt andet, at de ikke er halekuperede, siger Charlotte Vilstrup Castle.

To grønne hjerter på mælkekartonen betyder blandt andet, at malkekøerne kommer på græs, mens tre grønne hjerter på kalve- og oksekød betyder, at koen og dens kalv skal gå sammen i de første 12 uger efter kælvning.

- Det koster mere at producere animalske produkter med bedre dyrevelfærd. De forskellige niveauer er derfor lavet for, at du som forbruger kan gå op i dyrevelfærd i alle prisklasser, understreger veterinærdirektøren.

Om mærket reelt rykker ved dit og mit forbrug, mangler der dog viden om. Det siger Tino Bech-Larsen, som er professor ved Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug hos Aarhus Universitet.

- Du kan sagtens have tillid til et mærke, uden at du gør noget ved det. For eksempel har 95 procent af danskerne tillid til Ø-mærket, men det er jo ikke 95 procent af danskerne, der køber økologisk, siger han.

Tino Bech-Larsen peger på, at der er et væld af faktorer, der spiller ind, når vi vælger, hvilke varer der ryger i indkøbskurven.

- Dyrevelfærd er kun et aspekt af det, vi tænker over, når vi køber animalske fødevarer. Der er også smagen, ernæringskvaliteten og alle mulige andre spørgsmål, som kan veje tungere hos den enkelte, siger han og fortsætter:

- Men der er også spørgsmålet om, om vi overhovedet er opmærksomme på at kigge efter dyrevelfærd i selve indkøbssituationen - eller om vi kun kigger på prisen, og om det er dansk eller udenlandsk produceret.

Det perspektiv nikker Charlotte Vilstrup Castle genkendende til. Og de kommende år vil man fra Fødevarestyrelsens side sætte flere initiativer i gang for at gøre forbrugerne klogere på Bedre Dyrevelfærd-mærket og de kriterier, der ligger bag, siger hun.

- Det er dejligt, at forbrugerne kender til mærket, men der er helt sikkert behov for, at vi bliver ved med at arbejde videre med, hvordan vi kan oplyse forbrugerne endnu mere om, hvad mærket betyder, og hvad det er for nogle produkter, man køber, siger Charlotte Vilstrup Castle.

Folketingets partier har afsat 14 millioner kroner de næste fire år til det statslige dyrevelfærdsmærke.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek