Det har været ulovligt at tale i håndholdt mobiltelefon lige siden 1998, hvor det fremgår af færdselsloven, at telefonen kun må bruges, hvis den sidder i en fastmonteret holder.
Og sådan forholder det sig stadig. Du kan lystigt tale om stort og småt med ægtefællen, venner eller kolleger, mens du tilbagelægger de daglige kilometer i bilen, gennem en telefon i holder eller via det indbyggede infotainmentsystem bilen.
Men spørger man professor på Georgia Institute of Technology Robert Rosenberger, som netop har udgivet bogen "Distracted: A Philosophy of Cars and Phones", skal du være meget påpasselig med den vane.
- Håndfri telefonsamtaler, mens man kører bil, burde gøres ulovligt, skriver professoren i en mail til Ritzau og uddyber:
- Efter min mening skulle det inkludere at ringe og modtage opkald gennem infotainmentsystemet, der er indbygget i instrumentbrættet på nyere biler såvel som mere komplekse opgaver som at lytte til og diktere tekstbeskeder.
For mens mange nok forstår farligheden ved at tage øjnene væk fra vejen, mens man lige skriver en besked på telefonen, kan der ifølge professoren også være en stor fare ved at fjerne sin opmærksomhed fra vejen - det, der kaldes kognitiv distraktion.
Og en telefonsamtale kan gøre dig distraheret og tage fokus fra opgaven med at køre bilen. Der gør dog også en stor forskel, hvilken slags samtale der er tale om.
- Der er stor forskel på, om man kort rapporterer, at man er vej hjem, eller om man har en lang og involverende samtale. Studier viser, at graden af forringelsen af kørslen stiger, når samtalen bliver mere kompleks og mere følelsesladet, forklarer Robert Rosenberger.
Ifølge Jesper Hemmingsen, som er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, handler det om, at man som bilist forstår og vurderer, om et opkald passer til konteksten med at køre bil.
- Man kan sagtens tale i telefon med sin ægtefælle, der siger, at man skal huske at købe letmælk, og så lægger man på. Det har ikke krævet den store aktivitet, siger Jesper Hemmingsen og fortsætter:
- Men der er også nogle, der udskyder deres telefonsamtaler, til de skal hjem i bilen. Og det kan være alt fra komplicerede lønforhandlinger med chefen til forhandling af rente med banken. Og det er måske ikke så smart, for så er man kognitivt et helt andet sted end i trafikken.
Det kan altså ifølge chefkonsulenten variere meget, hvor krævende og dermed distraherende en telefonsamtale er. Og er man meget distraheret, kan det godt få konsekvenser.
- I den nuværende færdselslov er der mulighed for at sanktionere folk, der kører uopmærksomt, hvis det kan ses i deres måde at køre på. Paragraf tre siger, at man skal udvise agtpågivenhed, mens man kører. Det vil sige, at hvis man udviser kørefejl, fordi man snakker i telefon, så kan det sagtens udløse en bøde, fortæller han.
Tilbage er så spørgsmålet om, hvorvidt man også kan blive kognitivt distraheret af at have en samtale med en medpassager eller lytte til en medrivende lydbog?
Det lyder samstemmende fra Robert Rosenberger og Jesper Hemmingsen, at samtaler i bilen ikke udgør den samme risiko, blandt andet fordi medpassageren er bevidst om det, der foregår på vejen. Mange vil derfor stoppe med at tale, hvis der er brug for koncentration, eller vil hjælpe med at holde øje med skilte eller potentielle farer.
Der er ifølge Robert Rosenberger ingen empiriske data, der viser, at hverken lydbøger eller radio i bilen skulle udgøre en fare for kognitiv distraktion.
/ritzau fokus/